Saturday, May 2, 2009

pimpinan tertinggi pas tidak semestinya ulama..


saya kurang setuju dengan pendapat ustaz daud iraqi tentang hanya ulama layak pegang kerusi presiden dan timbalan presiden..

perlu diingat,pas adalah parti islam semalaysia,bukannya parti ulama semalaysia.jika sesorang itu berkemampuan,ada agama,berpengetahuan luas tentang agama serta berjuang untuk islam,dia layak memegang jawatan tertinggi dalam pas.

di iran,ayotallah adalah ulama,tetapi presidennya adalah mahmud ahmadenejad,bukan seorang ulama tetapi pemerintahan beliau ok..

dalam pas,hanya mursidul am yang mesti dipegang oleh ulama.yang lain,asalkan islam dan ikhlas dalam perjuangan islam,layak.

namum begitu,jika pas punyai ulama yang berkemampuan,serta layak,tidak salah untuk memegang jawatan presiden dan timbalan presiden,tetapi jika ada lagi yang lebih layak ...ia tidak salah..

dato seri nizar jamaludin adalah seorang yang layak serta mampu menerajui pas,begitu juga husam musa dan mat sabu,jadi adakah kerana mereka bukan ulama,mereka tidak boleh menjadi presiden dan timbalan presiden..

namum,pendapat ustaz daud saya hormati,beliau adalah orang lama,ada sebab beliau berkata demikian..tetapi perbezaan pendapat tidak salah dalam ruang demokrasi kita..

1 comment:

Anonymous said...

Apa komen anda?

http://umnobukitjelutong.blogspot.com/

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts