Wednesday, May 13, 2009

zambry bukan ghandi,tapi machiavelli,malah lebih teruk..

Baru baru ni,si zombie kampung pisang dengan muka tak malunya mengibaratkan dirinya seperti mahatma ghandi dan nelson mendela..he poorah.rasanya si zombie ni tidak tahu pun siapa itu ghandi siapa itu mendela.

mahatma ghandi,seorang tokoh terkenal dengan kesederhanaan hidup serta tidak gilakan kuasa.mandela,seorang kulit hitam yang sanggup dipenjarakan demi bangsanya.zombie??seorang kulit hitam yang tidak malu serta gila kuasa.tengok,besar bezanya,ibarat air teh dengan air kencing,walau pun warnanya sama,rasanya,dalamnya berbeda.

kalau zambry ingin samakan dirinya dengan tokoh,orang yang piling sesuai baginya adalah machiavelli,namun begitu,machiavelli ni 2 kali lebih baik dari si zombie nih..machiavelli ni demi berkuasa,ia sanggup menghalal apa juga cara walaupun tidak bermoral.jadi istilah machiavellism selalu digunakan untuk segala tindakan kotor serta kejam dalam politik.

manakala zombie ni pulak,samalah dengan machiavelli ni,menggunakan tindakan kotor(usung speaker dewan secara tidak beradap,tangkap penyokong pakatan yang inginkan keadilan serta banyak contoh lagi).

namun,kedua manusia ini punyai tujuan tertentu dalam perbuatan mereka,zombie buat begitu demi berkuasa,jadi menteri besar dan terus rompak rakyat.pendek kata,demi kepentingan diri la..machiavelli ni pulak apa yang dilakukannya kerana cintakan negara italia yang bersatu.memang pada saat itu,italia berpecah belah.

pada gua machiavelli ni memang teruk,kerana menghalalkan apa cara untuk berkuasa,walaupun bersebab(macam bekas pm kita yang fitnah anwar tu la,namanya korang fikir sendiri la,aku memang ketar tanagn nak tulis mahupun sebut nama dia,jahat sangat),kemanusiaan itu penting dan amat dibenci pencinta keamanan.Bertrand russel pernah beri komen tentang buku machiavelli iaitu politik kekuasaan iaitu "buku ini hanya layak dibaca oleh samseng.

so,korang fikirkan lah,ghandi ke machiavelli,mandela ke machiavelli.

No comments:

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts