Friday, May 1, 2009

kerajaan gila dapat undi-asri

HAK DAN AGAMA: ASRI SELAR KERAJAAN

Bekas mufti Perlis, Mohamad Asri Zainul Abidin menyifatkan kegilaan mendapatkan undi, terutama daripada golongan bukan-Islam menyebabkan kerajaan membuat keputusan berdasarkan sentimen.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas keputusan kabinet mengenai isu anak di bawah umur yang kekal dengan agama asal ibu bapanya walaupun salah seorang daripada pasangan itu memeluk Islam.

Asri juga menyifatkan keputusan itu bertentangan dengan Islam dan hak asasi manusia.

“Hanya kerana saya menukar agama, saya tidak mempunyai hak ke atas masa depan agama anak saya? Ini tidak seiring dengan Islam dan hak asasi manusia,” katanya dalam wawancara eksklusif dengan Malaysia Insider.

Influential scholar adds to Muslim disquiet in conversion row

By Shannon Teoh

LAMPETER (Wales), May 1 — The Cabinet's unilateral decision that children be raised in the faith of their parents while married even if one spouse later converts to Islam contradicts both Islam and fundamental human rights, according to the former mufti of Perlis, Mohamad Asri Zainul Abidin.

He said, however, that there should be no forced conversions and that both parents have a right to educate their children in their respective religions.


petikan dari blog Depa-Kata.blogspot.com

No comments:

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts