Thursday, April 30, 2009

belia benci dadah ada...belia benci maksiat?


saban hari,masalah sosial semakin membimbangkan di negara kita,majoriti yang terlibat adalah para remaja dan belia..

kerajaan tidak ambil cakna tentang hal ini,bila timbul masalah dadah,kempen anti dadah diwujudkan,tapi sedarkah mereka semuanya bermula dengan masalah sosial..bila para remaja ini ber'sosial' secara bebas,maka dadah semakin mereka dekati..

paling penting adalah jaga remaja kita agar tidak terjerumus ke dalam kancah maksiat.dan kerajaan pula tidak tegas dalam menanganinya malahan mengalakkan pesta maksiat.

jika kerajaan dah tidak mampu mengamalkan "amar maaruf nahi mengkar",maknanya,maksiat akan terus ber'maharajalela' dalam kalangan remaja dan belia malaysia..

.....

abih tu,kenapa masih ada ibu bapa yang kurang cerdik memilih parti yang boleh merosakkan anak mereka.jika anak anda rosak,anda sendiri harus disalahkan,kerana apa?krana anda yang menyokong kepada parti yang menggalakkan maksiat..

7 hari lagi untuk sidang dun perak bersidang


Kita hanya ada 7 hari lagi untuk Dewan Negeri Perak untuk bersidang. Antara persoalan-persolan yang masih lagi belum terjawab :


1) Samada Dewan Negeri Perak akan bersidang ataupun tidak pada 7 Mei.?

2) Siapakah ADUN-ADUN yang akan boikot persidangan tersebut?

3) Siapakah Menteri Besar yang sah dalam dewan itu?

4) Bolehkan DS Zambry dan barisan Exconya masuk ke dewan?

5) Bolehkah En. Osman Jailu, En. Jamaluddin dan Pn. Hee Yit Fong masuk ke dewan?

6) Adakah Dewan Negeri terikat dengan keputusan Mahkamah?

7) Siapakah yang akan serahkan perutusan kerajaan kepada Tuanku Sultan untuk dibaca?

8) Di manakah DS Nizar dan DS Zambry akan duduk di dalam Dewan Negeri?

9) Siapakah akan menjadi Setiausaha Dewan pada hari itu?

10) Samada Speaker boleh dilucutkan jawatan melalui usul yang dibawa?

11) Samada orang ramai dibenarkan hadir untuk memerhatikan persidangan tersebut?

12) Samada Keselamatan ADUN-ADUN dan pihak-pihak yang terlibat dijamin?

13) Samada akan berlaku kekecohan dalam persidangan itu?

14) Apakah reaksi orang ramai terhadap sidang DUN yang telah ditetapkan?

15) Mungkinkah usul-usul tergempar yang lain akan dikemukakan kemudian?

16) Bentara dewan akan ikut arahan siapa?

17) Samada aturcara mesyuarat adalah sama seperti tahun-tahun yang lalu?

18) Samada anggota-anggota SUK akan bekerjasama dengan Speaker?

19) Siapakah yang memberi arahan-arahan berkaitan dengan persidangan?

20) Siapakah yang paling berkuasa dalam dewan?

Semua soalan di atas menimbulkan banyak kekeliruan. Adakah wajar untuk persidangan dewan diteruskan dalam keadaan seperti ini?

http://speakforperak.blogspot.com/

Siapa Penderhaka Sebenar

Ada kawan yang bagi vide ni
kita sama-sama tengok

Umno Main politik wang







Umno kini dilihat semakin terdesak untuk meraik undi rakyat



pelbagai cara dan taktik telah,sedang dan akan digunakan demi mencapai tujuan mereka untuk terus berkuasa.



Buktinya pada pilihanraya di Bukit Gantang baru-baru ini mereka sanggup membelanjakan puluhan,bahkan ratusan ribu ringgit semata mata untuk membeli hati rakyat.

Nik Abduh Di Panggil Beri Penjelasan



Bloger Nik Abduh semalam dipanggil Badan Perhubungan PAS Kelantan memberi penjelasan mengenai tulisan kerja-kerja bodoh dalam pas yang dimuatkan dalam blognya dan dipetik media cetak.
Menurut sumber, Nik Abduh dinasihat supaya menarikbalik semua tulisannya yang menyebabkan kecelaruan banyak pihak dalam PAS.
Selepas beberapa hari media harian yang dekat dengan Umno menggamatkan isu dicetuskan Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan, Ustaz Nik Abdul Nik Abdul Aziz, hari ini Dewan Ulamak PAS Pusat tampil meminta dihentikan polemik tersebut.
Ketuanya, Dato’ Mohamed Daud berkata, amat tidak wajar sekali sekiranya laman blog digunakan untuk kebaikan parti menjadi medan mendedahkan keburukan orang lain.
“Perbuatan itu jelas merugikan parti sendiri. Kami berharap semua pihak menghentikan pelbagai spekulasi serta andaian peribadi berhubung kerajaan perpaduan dalam blog masing-masing.
“Anggota parti juga diingatkan tidak menyerang atau cuba menonjolkan orang tertentu yang diminatinya kerana ia akan mewujudkan kesan yang negatif,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini.Terdahulu Bernama melaporkan Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan bahawa badan itu masih belum berbincang berhubung kenyataan anak Mursyidul Am itu, Nik Abduh yang percaya pembantu-pembantu bapanya berkonspirasi dengan niat untuk melaga-lagakan bapanya dengan Abdul Hadi.
Timbalan Dewan Pemuda Pas Kelantan, Nik Abduh Nik Abdul Aziz dinasihatkan supaya tidak membuat kenyataan yang menjejaskan kewibawaan bapanya yang juga Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Abdul Fatah Haron yang juga Ahli Dewan Harian Pas Kelantan berkata, tulisan Nik Abduh dalam blog bahawa bapanya diberi maklumat tidak tepat oleh para pembantunya mengenai kerajaan perpaduan, memberi gambaran seolah-olah Nik Abdul Aziz tiada pemikiran sendiri dalam membuat keputusan politik.
“Sepatutnya sesiapa (ahli parti) yang menulis dalam blog atau apa saja berhati-hati dalam penulisan mereka. Sehingga hari ini rakyat beri kepercayaan penuh kepada tok guru.
“Jadi jangan buat sampai tok guru hilang kredibiliti. Apabila ditulis sedemikian seumpama tok guru tiada buah fikiran sendiri,” katanya.
Ditanya mengenai siapa yang mungkin dimaksudkan Nik Abduh, Abdul Fatah yang juga Pengarah Jentera Pilihan Raya Pas Negeri Kelantan berkata, semua rakyat dan ahli Pas adalah pembantu Nik Aziz.
“Pembantu ayahnya adalah semua orang. Nik Aziz apabila mendengar pandangan sama ada dalam parti atau kerajaan tidak pernah menerimanya bulat-bulat.
“Sebaliknya beliau akan mendengar semuanya dan akhir sekali melakukan solat istikharah memohon petunjuk daripada Allah sebelum membuat keputusan,” katanya.
Baru-baru ini Nik Abduh yang juga anak kepada Mursyidul Am PAS menulis dalam blognya menghentam pembantu bapanya berkaitan isu kerajaan perpaduan yang pernah dicadangkan Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.
Ekoran itu media berjaya mencipta fenomena baru bagi memburukkan PAS menjelang muktamar tahunan yang akan diadakan Jun depan di Shah Alam.
Mohamed Daud yang lebih dikenali sebagai Ustaz Mat Iraqi berkata individu tidak boleh mengeluarkan kenyataan secara terbuka berkenaan cadangan kerajaan perpaduan memandangkan ia telah disepakati akan diputuskan pada muktamar nanti.
Menurutnya sebelum ini mesyuarat Lajnah Politik PAS Pusat, Majlis Syura Ulamak, Jawatankuasa PAS Pusat telah membuat ketetapan isu kerajaan perpaduan akan diputuskan dalam muktamar Jun ini.
“Maka orang perseorangan tidak boleh membuat sebarang kenyataan terbuka mengenai perkara itu kerana ia akan menggelirukan orang ramai.
“Bukan itu sahaja ia juga akan memberikan ruang kepada pihak musuh untuk mempermainkan isu terbabit seperti yang berlaku sekarang,” ujarnya.
Beliau turut mengingatkan anggota parti tidak mengunakan blog untuk mendedahkan perkara negatif mengenai orang lain kerana ia akan menguntungkan pihak musuh.
“Kita sebagai sebuah parti Islam dan tentunya perjuangan dan cara kita juga tidak sama dengan pihak lawan,” ujarnya.
Ditanya mengenai ada kawasan yang mahu jawatan tertinggi parti dipertandingkan katanya, sewajarnya jawatan utama tidak dipertanding dan terus diterajui kepimpinan ulama.
Bagaimanapun beliau berpendapat bagi jawatan naib presiden dan anggota jawatankuasa perlu ada gandingan di antara profesional dan ulama.
Ditanya lanjut mengenai kerajaan perpaduan beliau berkata, Dewan Ulamak tiada masalah untuk menyokong cadangan itu sekiranya perundangan negara dan ekonomi berjalan mengikut lunas-lunas Islam.
“Namun persoalannya adakah pihak lain boleh menerima kerajaan perpaduan itu bergerak mengikut acuan Islam,” katanya.


Koleksi Ceramah

http://www.youtube.com/user/ijoks2009
http://www.youtube.com/user/suehanna
http://www.youtube.com/user/muammarsgtong
http://www.youtube.com/user/yongwoonchin
http://www.youtube.com/user/mediarakyat
http://www.youtube.com/user/toxicsuey
http://www.youtube.com/user/tvpas09

PAS Tidak Sama Dengan Umno


Posted on Thursday, April 30 @ 12:00:00 MYT by Paktam

Oleh Husam Musa

Sehingga hari ini saya rasa sebelum saya mengumumkan secara rasmi sama ada saya bertanding jawatan Timbalan Presiden PAS atau tidak. Saya perlu membuat pertimbangan terhadap beberapa perkara terlebih dahulu.
Go to fullsize image
Faktor pertama ialah, saya harus meneliti harapan daripada PAS kawasan-kawasan yang mencalonkan saya ke jawatan Timbalan Presiden.Sejauh mana mereka mengharap supaya saya bertanding.


Saya harus menghubungi PAS kawasan-kawasan yang telah memberikan pencalonan mereka untuk mengetahui sebab-sebab mengapa mereka merasakan saya perlu bertanding. Dan jika sebab itu valid, Insya Allah barulah saya buat keputusan secara muktamad.

Faktor kedua ialah, saya harus mempertimbangkan faktor arah tuju parti, iaitu arah tuju PAS sendiri. Adakah PAS memerlukan satu sumbangan saya untuk pengukuhan arah tujunya. Jika arah tuju PAS sudah jelas dan nyata saya tidak fikir perlu di ganggu. Tetapi sekiranya ahli-ahli parti merasakan satu pengarahan masa depan parti yang lebih terang dan tidak ada satu keraguan terhadap parti, mungkin saya akan pertimbangkan penyertaan saya untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden, insya Allah.

Ketiga, faktor yang saya harus pertimbangkan adalah, adakah dengan penyertaan saya itu saya boleh mengukuhkan pencapaian PAS dalam Pilihan Raya Umum Ke 13 nanti, dan bagaimana cara saya boleh berperanan untuk tujuan tersebut. Jawatan Timbalan Presiden PAS ditandingi sejak tahun 2005 dan sekali lagi pada tahun 2007. PAS tidak berpecah walaupun ada yang menang dan ada yang tewas.

Saya percaya bahawa tradisi dan nilai mulia dalam PAS masih kekal dan PAS sama sekali tidak akan menjadi seperti Umno dalam soal pemilihan ini. Cuma ada pihak-pihak tertentu yang cuba menggambarkan seolah-olah ada perebutan kuasa yang sengit dalam PAS.

Suka saya nasihatkan pimpinan dan ahli-ahli PAS supaya menjaga etika sepanjang pemilihan ini supaya tidak memenuhi agenda media memperlihatkan PAS ini sama dengan Umno. PAS sebenarnya tidak sama dengan Umno, tetapi kadang-kadang cara kita bertindak boleh jadi silap dan memenuhi agenda media arus perdana yang dikuasai Umno-BN.

Kesilapan kita menyebabkan media gembira memetik maklumat dalaman yang boleh melaga-lagakan antara sesama pemimpin, sedangkan agenda media jelas, mahu menyamakan antara PAS dengan Umno.

Bagi saya jika terdapat perkara, yang ahli-ahli ataupun mana-mana pihak dalam PAS rasa menyalahi disiplin PAS, mereka perlu memaklumkan kepada parti dan saya berharap pimpinan-pimpinan tertinggi parti tidak berdiam diri mereka mesti memperlihatkan satu tahap displin yang tinggi supaya tidak ada mana-mana pihak mengambil kesempatan yang boleh merosakkan imej PAS yang telah dibina selama ini termasuk termasuk perpaduan sesama ahli.

Pada pendapat saya, Pilihan Raya Umum ke 13 adalah satu pilihan raya yang kritikal kepada semua parti-parti politik utama dalam negara kita. Ianya adalah penentuan samada PAS boleh menjadi teraju utama menggantikan Umno dalam politik negara.

Ini bermakna pertandingan yang lebih kritikal adalah di antara PAS dengan Umno. Jika PAS berjaya mendapatkan kemenangan diatas kerusi-kerusi yang sekarang ini dipunyai oleh Umno, maka PAS boleh keluar sebagai the main anchor party pada masa akan datang.

Jadi tiga faktor inilah yang harus saya pertimbangkan dan rundingkan dengan PAS kawasan-kawasan, ahli-ahli, sebelum saya memberikan kata muktamad saya untuk bertanding.

Pada tahap ini, saya merasakan masih terlalu awal untuk membuat keputusan. Walaupun terdapat beberapa nama lain yang dicalonkan ke jawatan Timbalan Presiden, saya fikir tiada masalah untuk mengadakan muqabalah rakan-rakan yang dicalonkan untuk menarik diri dan memberi laluan kepada mana-mana calon yang lebih mustahak di kedepankan.

Jika PAS boleh membuat muqabalah dengan Umno, maka saya merasakan tiada sebab untuk tidak boleh berunding dengan calon-calon jawatan tertinggi dalam PAS.

Bagaimanapun setakat pemahaman saya, PAS sendiri tidak pernah secara rasmi mempunyai pendirian terhadap perkongsian kuasa dengan parti pemerintah yang sedia ada.

Oleh kerana tidak ada apa-apa ikatan rasmi maka saya fikir, jalan yang lebih munasabah bagi PAS ialah untuk memperkuatkan parti, mendapatkan sokongan di kawasan-kawasan yang sekarang ini dikuasai oleh Umno.

Bagaimanapun, iika sekiranya arah tuju PAS dapat diperjelaskan dan tidak ada keraguan tentang hubungan hubungan sulit PAS dan Umno, saya rasa tidak ada sebab besar untuk saya bertanding mencabar pemegang-pemegang jawatan yang sedia ada.

Tetapi pada pendapat saya dari trend yang berlaku sekarang ialah wujudnya keraguan terhadap arah tuju PAS, dan masa kita singkat, saya yakin Pilihan Raya Umum ini akan dipanggil lebih cepat dan mungkin dalam tempoh 6 bulan hingga 12 bulan daripada sekarang.

Jika PAS teragak-agak untuk menentukan arah tujunya, maka PAS akan kehilangan peluang persiapan yang secukupnya.

Jelas Muktamar Tahunan PAS yang diadakan di Stadium Indera Mulia, Ipoh, Perak sudah membuat ketetapan untuk memperkukuhkan PAS dalam Pakatan Rakyat. Kemudian dalam pilihan raya-pilihan raya kecil pun ada kenyataan dan usaha bersama untuk berdiri atas platform Pakatan Rakyat, itu adalah yang telah dimuktamadkan dan kita kena harus bergerak di atas format yang telah dimuktamadkan bagi memenuhi agenda tersebut

sumber:
http://www.detikdaily.net/v5//modules.php?name=News&file=article&sid=1554&mode=&order=0&thold=0

bakal muncul speaker haram di perak???


DUN perak dikatakan bakal bersidang pada 7 mei 09,(jika dun perak tidak bersidang sebelum 15 mei,pilihan raya negeri akan dibuat)..

isu yang timbul sekarang adalah usul yang dibawa umno untuk menjatuhkan speaker dari pakatan rakyat v sivakumar.desas desus kuat mengatakan,bekas adun dap,HEE YIT FONG akan mengantikan siva.dia sebenarnya tidak layak untuk menjadi speaker kerana dia seorang yang tidak amanah kepada rakyat serta tidak punyai kesetian kepada perjuangan..

jika benar dia dilantik menjadi speaker mengantikan siva,maka negeri perak akan punyai seorang lagi 'benda'haram iaitu speaker haram(yang pertama adalah menteri besar haram).dewan yang mulia dun perak juga akan tercemar kerana punyai seorang speaker yang tidak dihormati rakyat.

entahlah,berapa banyak lagi benda haram yang akan muncul di perak,MB haram,konsert haram,kini speaker haram...seterusnya...?apa pulak yang haram..

ps-anak haram???

Wednesday, April 29, 2009

KATAKAN TIDAK KEPADA GOLONGAN PRO UMNO DALAM PAS...


satu dan ringkas je aku nak kata,jangan pilih pemimpin yang ingin bersatu dengan umno,jika tidak...kita rosak....

husam musa adalah calon terbaik untuk mengambil alih jawatan timbalan presiden pas.beliau adalah anak didik tuan guru nik aziz serta berpelajaran dan bijak..

jika golongan yang 'pro kerajaan perpaduan' masih berkuasa dalam pas,tidak mustahil pas akan berpecah.

golongan akar umbi menolak kerajaan perpaduan,tuan guru abdul hadi pun sedar perihal ini,sebab itu beliau tarik balik usul kerajaan perpaduan yag dibawanya,jika tidak,sokonga akar umbi beliau akan hilang..

A(bukan nama sebenar) harus belajar lagi dan jangan biadap dengan orang yang lebih makan garam..jangan timbulkan perselisilan dalam parti.anda mungkin akan menjadi punca keretakan parti..

KATAKAN TIDAK KEPADA GOLONGAN PRO UMNO DALAM PAS...

sedikit tazkirah..




aku nak kongsi la skit apa yang aku pernah dengar melalui kuliah kuliah yang diikuti kat masjid,ia mengenai surah la fatihah,surah yagn semua umat islam wajib hafal,tanpanya,banyak ibadat tidak sempurna. semoga semua dapat menghayatinya..

pertama yang aku ingat adalah ustaz yang beri tazkirah tentang nama nama lain surah al fatihah,antaranya adalah dinamakan surah jampi,iaitu ada satu kisah di mana ada sahabat nabi yang mengembara,bila tiba waktu malam,mereka nak cari tempat berteduh,sampai di satu kampung,tok penghulu kampung tersebut(kira macam jkkk) tak bagi,maka terpaksalah sahabat nabi ni tidur di tepi bukit.dengan takdir Allah,pada malam tu,jkkk tu kena gigit kat kala jengking,diubat tak sembuh,maka orang kampung beri cadangan untuk minta pertologan pengembara yakni para sahabat tadi,maka sahabat Rasulullah pun bersetuju dengan syarat mereka mahukan beberapa ekor kambing sebagai ganjaran,maka mereka pun membaca surah al fatihah,dan ditiup pada kaki jkkk itu,maka dia pun sembuh..mereka pun beritahu nabi muhammad mengenai hal ini dan nabi tidak pula mengatakan jampi itu haram..jampi akan jadi haram jika dibaca ayat ayat mengarut..

banyak lagi nama tapi aku lupa,maaf la yea..

al fatihah punyai 7 ayat,bermula dengan bismillahhirohmanirrohim,
"dengan nama allah yang maha pengasih dan maha penyayang".

maknanya,apabila kita hendak memulakan sesuatu,haruslah dimulai dengan pujian kepada Allah.kita kena sedar apa juga yang ada adalah milik allah,maka kita harus mengingat Allah dengan memyebut nama allah atas tiap tiap perlakuan.maka tidak layak kita mengambil nikmat Allah,tanpa menyebut nama Allah.ramai di antara kita yang mengambil milik Allah,tetapi kita lupa akan Nya.

sifat rahman Allah bukan sahaja pada yang taat pada Allah,bahkan kepada yg kuat melawan Allah,lagi banyak nikmat yang diberi kepada Allah,ini adalah lumrah,nikmat kepada musuh2 Allah adalah untuk melalaikan serta menghancurkan musuh itu sendiri

ayat kedua pula membawa maksud:
"segala puji bagi Allah,tuhan yang mentadbir sekalian alam"
,maknanya,segala puji adalah bagi Allah,dan tidak layak lah bagi manusia macam kita.
bila ada orang puji kit,haruslah kita sebut,allamdulillah,segala puji bagi Allah,bukan untuk aku tapi untuk Allah..tu baru betul,tapi ada juga orang bila di puji,dia sebut allamdullilah di mulut,tapi di hati dia membesarkan dirinya dengan pujian itu,itu tak betul .
cth;
"ehm rajinnya mung ni,tiap tiap hari mari awal sokmo surau,mung paling warak dalam kampung nih"
jawabnya dia "allamdullah,memang aku rajin,"ini tak betul,cukup lah sekadar sebut,allamdullilah,semua puji bagi Allah..

namum pujian tidaklah diharamkan,anda boleh puji seseorang,tapi jangan secara melampau,serta pujilah yang benar,jika orang tu baik,boleh la kita puji,contohnya bila makan apa yang istri masak,pujilah sedap ke apa ke.
jika orang tu zalim terhadap orang,merobohkan rumah rumah Allah,haram bagi kita puji dan Allah murka kepada kita jika kita PUJI@ hormat kepada orang zalim..kita bangun apabila ketibaan dia pun haram,itu tanda hormat kat dia sedangkan dia tu musuh Allah.

adakalanya kita kena puji,kadang kadang untuk membangkitkan semangat,contohnya pujilah anak anda yang solat di awal waktu,cthnya
"ehm,bagusnya adik,paling awal skali sembahyang"
jadi dia akan bersemangat apabila perbuatan dia diiktiraf.

begitu islam,jika anda tidak melampaui batas dalam pujian,ia dibenarkan,tidak salah..

rabbilalamin,tuhan yang mentadbir sekian alam,yakni Allah maha berkuasa di seantero dunia ni,namum yang berlaku manusia sekarang,umat sekarang lebih takut dan patuh pada undang undang dunia,ni takut belaka,kita hamba allah,dicipta allah,kenapa kita harus membelakankang Allah.dimasa hidup,mereka hanya ingat perhiasan,hiburan dan bermain,tanpa ingat Allah,tapi ingatlah nanti akan ditanya kepada kamu apa yang kamu lalukan di dunia sepanjang umur kamu,jawablah kamu sendiri!!


ayat ketiga adlah bermaksud
"Yang maha pengasih lagi maha penyayang"
maknaya,Allah sesungguhnya maha mengasihi semua makhluknya.Dia mengurniakan kita bermacma macam nikmat walau pun kita lalai terhadapnya.tetapi anda harus ingatlah balasan keras Allah di akhirat nanti.

ayat keempat bermaksud:
"yang berkuasa di hari pembalasan"
ia peringatkan kita bahawa dunia ini tidak kekal,hanya sementara,yang kekal alam kiamat nanti,pada hari ini,tiada yang lebih berkuasa melainkan Allah.maka kehidupan hakiki di akhirat,kita patut faham bahawa kita jangan takut pada manusia dan hanya takut kepada Allah.ni takut belaka,takut polis,takut jpj,takut jkkk,bini pun takut,yang tidak takut kepada ALLAH,kamu engkar kepada perintah Allah itu bermaksud kamu tidak takut kepada Allah.siapa yang cipta kita,cipta tok kita,bapak kita,semua nya allah,maka kita sepatutnya hanya beribadah dan hanya takut kepada allah.hambakan diri kamu kepada Allah dan bukan kepada orang lain..
tanda kiamat dah banyak berlaku,dalam satu hadis,nabi s.a.w pernah bersabda,antara tanda kiamat adalah diangkat nya ilmu,bagaimana?,dengan matinya para ulama dan ilmu semakin berkurang.,yakni ilmu sikit,jahil banyak.tengok, cuba tengok anak kita,ada YB,engineer,arkited,pegawai tadbir,bila ayah mati panggil tok iman suruh solat jenazah,apa guna anak banyak kalau begitu.anak kita sama tak dengan berok bawah rumah,berok boleh mandi tak mayat kita?,boleh solatkan ke tak janazah kita?doh anak kita,anak beranak berok..
anak yang soleh adalah anak yang sentiasa berdoa kepada kita bila kita mati..

ayat kelima membawa maksud:
"hanya Engkau (ya Allah )yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami meminta pertolongan"
maknanya,kita hanya perhambakan diri kepada Allah,dan walaupun kita minta tolong dengan orang lain,dalam hati kita sentiasa ingat Allah.



ayat keenam:
"tunjukilah(hati)kami jalan yang lurus"
islam tu jalan yang lurus dah,tapi yang kita mahukan adalah supaya kita diberi hadayah dan petunjuk untuk kita melalui jalan yang lurus.iaitu yang menurut petunjuk al quran.



dan ayat terakhir :
"iaitu jalan orang orang yang Engkau berikan nikmat kepada mereka,sedang mereka bukan orang orang yang sesat"
manusia ini ada tiga macam,yg menerima nikmat dan berterima kasih kpd Allah.
kedua mereka tidak menyalahgunakan nikmat tetapi tidak berterima kasih kepada Allah,dan yang ketiga adalah mereka yg tIdak berterima ksih atas nikmat allah serta menyalahgunakan nikmat allah..ini lah seteruk teruk manusia..

sekadar di sini yang saya mampu tulis,banyak yang dah lupa,semoga ia bermaanfaat epada kita semua,sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah,yang buruk itu datang dari saya semdiri yang telah lupa apa yg diberitahu ustaz yang mengajar kat kuliah tu..itulah kelemahan saya.
ps-kalau tak silap saya,nama ustaz tu adalah ustaz Azhar Idrus...

kenapa nak ikut perangai orang yahudi?


Islam amat melarang umatnya daripada mengikut cara orang kafir,samada dari sudat pemakaian,penanpilan,gaya hidup dan sebagainya.ini adalah larangan yang keras dan wajib dipatuhi oleh manusia yang bergelar islam...

pada hari ini,ramai umat islam khususnya melayu di malaysia ini memakai pakaian pakaian yang berlamabng salib kristian,atau t-shirt yang berlatarbelakangkan bible 3:16 yang dipopularkan oleh seorang ahli gusti amarika,Stone Cold Steve Austin .

nabi Muhammad telah mengatakn bahawa jika ada umat islam yang berpakaian seperti orang kafir adalah sebahagian daripada mereka(kafir),atau menanpakkan diri mereka seperti orang kafir,maka mereka adalah sebahagian dari mereka.

apabila penaynyi berkumpulan,merekam engcontohi watak,penanpilan,pakaian,serta gaya orang kafir.bagi mereka,apa yang orang kafir buat,semuanya baik di mata mereka..

Rasulullah juga amat melarang umatnya berpekaian secara songsang yakni lelaki berpakaian wanita dan sebaliknay.dalam hadis Rasulullah yang bermaksud"sesungguhnya Allah dan Rasul melaknat seorang muslim yang menyerupai muslimah dan muslimah yang menyerupai lelaki"

laknat juga bagi remaja lelaki yang berantai,bergelang tangan,serta remaja perempuan yang berambut pendek seperti lelaki.dan laknatAllah ini adalah setiap waktu dan bukan sekadar di waktu tertentu sahaja,kereka akan dilaknat pada setiap masa dan bila bila masa.

adakah anda selasa denagn laknak Allah?berubah lah...just change,anda mampu lebih baik..

TANDA-TANDA SEBELUM KEMATIAN DATANG MENJEMPUT


ada teman kasi ini artikel la,untuk ingatan semua....saya percaya anda semua dah tahu pasal ni,tapi sekadar untuk ingatan...


TANDA 100 HARI SEBELUM MATI
Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanap... semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja.Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.

Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran iniakan berhenti dan hilang setelah kita sedarkan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.

Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

TANDA 40 HARI SEBELUM MATI
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut.

Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya keatas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabutnyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

TANDA 7 HARI SEBELUM MATI
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

TANDA 3 HARI SEBELUM MATI
Pada ketika ini akan terasa denyutan dibahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri.

Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi.

Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.

Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

TANDA 1 HARI SEBELUM MATI
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

TANDA NAK MATI
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum.

Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. wallahua'lam.

sekadar peringatan,kalau dah fikir nak mati tu,fikir la pulak betul ke apa yang anda buat selama ini..anda menentang perjuangan islam,betulkah tindakan anda itu??anda pikirla sendiri..adios

Tuesday, April 28, 2009

yakjuj dan makjuj


yakjuj makjuj adalah satu makhluk Allah yang jahat..ia akan muncul di akhir zaman..

namum pengikut yakjuj makjuj dah ada sekarang,iaitu orang yang mengajak kepada maksiat,orang yang mengyuruh orang lalai kepada allah..

kamu membawa artis ke majlis kamu,ini akan melalaikan orang lain,maknanya kamu adalah pembawa dosa besar..

kerajaan malaysia sekarang meluluskan lesen judi,lesen hiburan juga akan melalaikan orang lain..jadi kerajaan kita sekarnag juga pengikut yakjuj makjuj..(fikir la sendiri)

entah la...

pondok 'panas' semasa pilihan raya haram...artis 'panas'tak haram.


wah,kerajaan umno semakin takut akan kekuatan jentera parti pakatan rakyat sampaikan pondok panas yang selalunya wujud semasa pilihan raya pun bunyinya nak diharamkan..

alasannya untuk elakkan pergaduhan,pergh...kalau dah tak de provoko dari penyokong umno barisan nasional,takde la gadoh gadoh..

polis pun ada untuk 'jaga' kawasan pengundian,apa msalah,ke tak percaya dengan polis..

berbalik kepada tajuk,pondok 'panas' semasa pilihan raya haram...artis 'panas'tak haram....

kalau kita tengok wajah wajah pengiat industri seni tanah air,kebanyakkannya(artis) ini betul betul 'senikan' diri mereka dengan pakaian yang panas..hal ini membuatkan ramai orang islam 'panas'luaran dan dalaman..jadi sepatutnya artis 'panas' pun patut digam la..

aku bukan anti sangat dengan artis ni,ni tak betul tu tak betul,cuma dah memang dah tak betul..nak wat camne..

;;;;;;;;;;;;;;;

dua perkara yang saya sebutkan diatas mungkin berbeda perkaranya,cuma asasnya sama..'panas'..

CATATAN BODO-BODO - MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Pakai baju hitam tunjuk perasaan,
Bukan pasal kesedaran tetapi ikut suruhan orang,
Bertempik sorak tak keruan,
Kerana aku bukanlah sebarang orang,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Duit rakyat ke duit orang,
Rakyat susah semua boleh dipersetan,
Aku akan terus melanun atas nama pembangunan,
Janji anak beranak aku akan terus senang,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

PPSMI jadi dasar pelajaran,
Bahasa Melayu terus dipinggirkan,
Anak sekolahan jadi taruhan,
Habuan dari kroni mesti diutamakan,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Ada cerita sikit pasal raja dan sultan,
Confirm aku akan buat laporan,
Betul tak betul itu cerita belakang,
Janji ada nama diakhbar terpampang,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Baca akhbar tak paham-paham,
Hari-hari ditipu oleh puak gerombolan,
Bila diberitahu tentang kebenaran,
Sampai sekarang ingat puak gerombolan tu sama dengan kerajaan,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Pesta suka-suka jadi kegemaran,
Akademi Fantasia, Sure bodoh tak boleh ketinggalan,
Pesanan ulama semua boleh dilupakan,
Bila nafsu sudah menjadi tuhan,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Tentang Islam tak pernah dipedulikan,
Nasihat mak ayah lagi tak dihiraukan,
Janji dapat enjoy siang dan malam,
Kalau tak percaya pergilah pusat hiburan,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Tipu menipu dah jadi kebiasaan,
Rasuah merasuah dah jadi makanan,
Itukan amalan biasa puak gerombolan,
Kalau tidak manakan dapat hidup senang,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Bergaduh bergocoh merebut harta rampasan,
Perasaan malu sudah lama dibuang,
Sekali tengok macam sarkis natang,
Rupa-rupanya dah ikut perangai setan,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Halal Haram dah jadi mainan,
Bukan sumber yang benar jadi rujukan,
Persetankan semua orang,
Janji kuasa terus dapat dipegang,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Ketuanan Melayu dilaung-laungkan,
Satu Malaysia diheboh-hebohkan,
Yang mana satu menjadi kebenaran,
Ini tak lebih dari membodohkan rakyat bawahan,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Bila cerita pasal ekonomi,
Tak habis dengan keawangan liberalisasi,
Ini kes silap-silap boleh tergadai negeri,
Itu semua bukan aku ambil peduli,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Harap-harap dapat jumpa kat Penanti,
Menentang puak gerombolan yang merompak ini negeri,
Dengar cerita puak gerombolan tak berani,
Habis semua telur sudah di bawak lari,
...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

Kepada abang-abang, adik-adik, kakak-kakak,
Mintak maaf kalau terkasar bahasa,
Ambe di sini bukan nak mengata,
Hati ini sakit sangat sampai tak terkata,
Bila melihat...akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...

...Sebab akulah MELAYU BODOH YANG KOOOL...
Inikan perangai puak gerombolan,
Kelakuan begini jangan diikutkan,
Yang baik harus dijadikan tauladan,
Yang buruk harus dijadikan sempadan.

Posted by jiwa merdeka

sumber: http://berita-tipu.blogspot.com/

pilihan raya ke 13-dap patut letak calon kat terengganu


dap sebenarnya sudah bertapak di terengganu sejak tahun 90 an lagi..ia diasaskan oleh beberapa orang cina dan melayu serta india..

selepas pilihan raya umum ke 11 pada tahun 1999,sedikit kekeliruan timbul,jadi dap terengganu tidak aktif.

namun selepas pilihan raya ke 12 pada mac tahun lepas,dap kembali semula(selepas penubuhan pakatan rakayt)aktif..

dap semakin diterima masyarakat kuala terengganu,kalau dahulu,di awal penubuhan,hanya sedikit manusia hadir di program dap namun selepas kemenangan besar pr di pilihan raya umum ke 12,serta dap juga punyai ketua menteri di pulau pinang,ramai yang berpusu pusu menyertai dap..

pada pendapat saya,dun Bandar lah dun yang sesuai untuk letakkan calon dap kerana dun Bandar diwakili mca..

dengan adanya wakil cina dari dap yang mewakili banga cina,barulah bangsa cina tidak merasakan mereka terpinggir...

murtad:kerajaan tutup sebelah mata ke tutup kedua dua belah mata...


banyak strategi musuh islam untuk memurtadkan umat islam yang berbangsa melayu antaranya adalah:
1)menuntut kebebasan murtad
2)mempengaruhi umat islam melalui industri hiburan
3)menjual produk yang mengandungi bahan yang diharamkan islam
4)melahirkan mubaligh dalam kalangan orang melayu
5)mengoda gadis dan pemuda islam untuk berkahwin dengan penganut mereka
6)menyebarkan kitab injil(yang telah diubah) dalam bahasa melayu
7)menyebarkan fahaman feminisme,islam liberal,pluralisme dan sekular
8)dan banyak lagi

persoalan yang tibul kenapa perkara ini terus berlaku dalam pemerintahan umno/barisan nasional adalah
1)bagaimana gejala murtad ini meningkat
2)mengapa masih belum ada lagi akta murtad dalam negara ini
3)mengapa dibenarkan golongan anti islam mengelilingi negara untuk pertikaikan islam dan perlembagaan negara
4)mengapa dibenarkan kumpulan anti islam mempunyai hubungan dengan islam hadhari(sister in islam)

JAWAPANNYA HANYA SATU:IA KERANA KERA-JAAN UMNO BARISAN NASIONAL CUKUP LEMAH UNTUK PERTAHANKAN AGAma ISLAM..

kalau anda menuduh DAP anti islam,bagaimana dengan umno?

akil hayy:kemana menghilang..


penceramah bebas paling popular,ustaz akil hayy kini sudah lama menyepi dari pentas politik mahupun dakwah (secara ceramah)..kemanakah beliau menghilang?

ustaz akil diharap janagn lupa akan perjuangan bersama parti islam semalaysia..kenapa anda harus terus menyepi..paling kurang,datanglah sekali dua ceramah..ramai peminat anda menunggu anda di pentas politik...

adakah anda sekarang sibuk dengan urusan duniawi?tolonglah jangan....ia tidak kekal...

Monday, April 27, 2009

kenapa la ada lagi orang tak sedar lagi AF tu haram :(


sekarang af dan masuk musim ke tujuh,'berkat' sokongan orang ramai..mereka tak tahu ke ini kerja haram..mufti dan ulama pun kata haram..yang halalkan hanya umno..

saluran yang menyiarkan rancangan seperti ini adalah saluran maksiat,ia mampu meruntuhkan akhlak serta harga diri remaja dan ulama luar negara menyifatkan program seperti AF(dan yang sewaktu dengannya)sebagai satu jenayah berat terhadap umat islam..

selajutnya,bereka juga berkata,program ini menjadi haram menurut kaca mata islam kerana ia berkonsepkan hiburan yang menghalalkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan di bawah satu bumbung selama berbulan lamanya.ia meliputi cara cara menari,berpegang tangan antara lelaki dan wanita,pekai pakaian yang mendedahkan aurat serta menjolok mata..

bahkan perdengarkan suara perempuan di khalayak adalah haram,mereka tanpa segan silu terkinja kinja,diiringi alunan mizik yang melalaikan.ia juga seolah olah perdagangkan untuk untuk tontonan umum.

ini amat bertentangan dengan nilai tamadun serta ajaran islam.

para ulama juga menyeru agar mereka yang terlibat dalam meraih pendapatan darinya supaya segera bertaubat.para ulama juga berpendapat,bukan hanya peserta yang harus bertaubat,bahkan para penonton..jika ada penonton yang memberi undi kepada pserta ini,ini adalah satu diosa dansetiap dosa yang bakal artis itu dapat,anda juga kan memperoleh dosa yang sama...kerana apa?kerana atas usaha andalah(mengundi mereka) yang menyebabkan penyanyi ini menang dan seterusnya mengkhayalkan orang ramai

terengganu:negeri terkaya rakyat termiskin


terengganu merupakan negeri yang punyai sumber hasil minyak terbesar di malaysia dan antara negeri terkaya di malaysia.

sehingga tahun 1999,negeri terengganu masih mendapat faedah royalti dari kera-jaan pusat barisan nasional sehinggalah kerajaan pusat menarik balik pemberian wang royalti setelah terengganu jatuh ke tangan pas..

kemudian,pas tewas pada tahun 2004,namun,wang royalti minyak masih tidak dirasai rakayt terengganu sehinggalah pemerintahan idris diganti oleh mat said,..beliau(mat said)berusaha untuk mengambil kembali hasil minyak(dalam bentuk royalti) kepada negeri terengganu dan beliau berjaya.

dan sepatutnya,dengan kembalinya wang royalti minyak kepada terengganu,sumber kewangan negeri sepatutnya digunakan utk megunaan rakyat.jangan lagi rakyat terengganu dibelenggu masalah kemiskinan(tegar)..

tetapi malangnya yng brlaku sekarang adalah rakyat terengganu masih tidak dapat merasai nikmat royalti minyak.rakyat masih dibelenggu miskin tegar..

keadaan kemudahan rakyat juga dalam keadaan menyedihkan,pusat ibadat umat islam,iaitu masjid contohnya berada dalam keadaan teruk..contohnya masjid sungai tong,jika anda solat di situ ketika hari hujan,pasti ramai yang menuduh anda kencing dalam kain,kerana apa?kebocoran yang teruk yang dialami masjid(bahagian kiri masjid)..dimana wakil bn,sedangkan,penaung kapada masjid adalahwakil rakyat bn,siap letak gambar lagi..mana dia?

masih banyak untuk dibicarakan tentang kemudahan yang teruk,tapi sampai besok pun tidak habis menulis..anda boleh datang ke terengganu untuk memeriksanya ssnediri.


penduduk kampung yang daif juga diabaikan, namum,adun bn maih menutup mata..lebih baik dap yang menghantar wakil untuk menjenguk serta memberi sumbangan..mana wakil bn?


TERENGGANU MERUPAKAN ANTARA NEGERI TERKAYA DIMALAYSIA,TETAPI MEMILIKI ANTARA RAKAYT TERMISKIN DI MALAYSIA.PERSOALANNYA,KEMANA HASIL WANG ROYALTI ITU PERGI?

Sunday, April 26, 2009

umno terengganu vs pr perak...


berdasarkan tajuk artikel ini,pasti saudara/i tahu isu apa yang ingin saya utarakan..

kita pergi kepada umno terengganu dahulu..sehingga minggu lepas heboh isu ugutan terhadap adun umno/bn yang membawa kepada penboikotan sidang dun..ringkasnya,pergaduhan ini adalah antara melayu umno deris dan melayu umno mat said.
ya,semua tahu,sebenarnya krisis ini bermula semenjak selepas pilihan raya umum ke 12 lagi,selepas idris jusoh tidak dilantik menjadi menteri besar terengganu setelah tidak mendapat perkenan sultan terengganu(isu ini membawa kepada penderhakaan penyokong idris kepada sultan terengganu).
mereka saling bertelagahan merebut kuasa...inilah melayu umno di terengganu..

kita pergi pula kepada pakatan rakyat di perak..sehingga berlakunya rampasan kuasa secara tidak sah oleh kerajaan bn terhadap pentadbiran negeri perak,kerajaan perak dipimpin oleh seorang menteri besar berbangsa melayu yang dimewakili parti pas dalam pilihan raya umum ke 12..ironisnya,pas bukanlah parti yang memegang majoriti kerusi dun perak,tetapi ,majoriti dipegang oleh dap,sebuah parti majoriti cina,tetapi,inilah yang dinamakan perpaduan,mereka sepakat dan akhirnya setelah mendapat perkenan sultan,calon dari pas,dato seri nizar jamaludin diangkat menjadi menteri besar perak.dan perebutan kuasa tidak berlaku antara pas/dap/pkr perak,..

ini bukti jelas bahaa,perpaduan telah dicapai di dalam parti komponen pakatan rakyat yang mewakili perbagai bangsa berbanding umno yang dianggotai 100%melayu,bumiputra..

anwar masih perlu belajar dari kesilapan..


selama selepas pilihan raya umum ke-12,parti pimpinan YB dato seri Anwar Ibrahim lah yang paling bermasalah.

Anwar silap dalam pemilihan calon untuk mewakili parti yang memegang kerusi pembangkang terbesar dalam parlimen,pemilihan secara tangkap muat serta tanpa memeriksa latar belakang wakil dengan baik,kesannya,parti pkr punyai paling ramai 'katak'..

anwar perlu memilih calon yang setia kepada parti dan tidak bermata duitan,contohi pas,pas mempunyai calon yang berwibawa serta setia pada perjuangan.

walaupun pas punyai jumlah ahli parlimen yang paling sedikit di dalam parlimen,tetapi wakilnya cukup setia..kecuali seorang katak yang bertanding atas tiket pas yang tidak sedar diri,....

di harap pkr mampu menyelesaiakn masalah ini,serta pilihlah wakil yang berkaliber...bermula di pilihan raya kecil pananti...

REFORMASI!!!
semoga rakyat terus bersama pkr..

DAP Terengganu Prihatin Terhadap ‘Tragedi’ Kemiskinan Yang Menimpa Rakyat


DAP Terengganu Prihatin Terhadap ‘Tragedi’ Kemiskinan Yang Menimpa Rakyat


Kuala Terengganu, 25 Apr – Kemiskinan merupakan satu ‘tragedi’ menimpa rakyat negeri Terengganu yang merupakan antara negeri terkaya di Malaysia.

Pendapatan dari hasil royalti petroleum yang diperolehi oleh kerajaan sejak 30 tahun lalu. gagal diagihkan dengan saksama menyebabkan jurang kaya-miskin rakyat begitu ketara.

Nasib yang menimpa keluarga Hasbunaim Ahmad, 35, mungkin boleh diubah sekiranya masyarakat dan kerajaan fokus dalam soal membasmi kemiskinan.

Beliau yang tinggal di Kampung Kuala Pueh Hulu Terengganu agak malang kerana walaupun tinggal kira-kira 7 kilometer dari empangan hidro-elektrik Kenyir, namun rumahnya tidak mempunyai bekalan elektrik.

Disebabkan tidak ada peluang pekerjaan yang lebih baik, Hasbunaim menyara kehidupan keluarganya dengan mengambil upah memanjat dan menurunkan buah kelapa.

Dengan pendapatan antara RM 300 hingga RM400 sebulan, Hasbunaim tidak mungkin dapat menikmati cahaya ‘lampu’ pada waktu gelap malam.

Bahkan dengan perolehan sebanyak itu, tidak cukup untuk menampung perbelanjaan seisi keluarganya selama sebulan.

Mereka tidak mampu untuk membiayai kos pendawaian elektrik, bayaran deposit dan lain-lain yang mencecah sehingga RM650.00.

Isterinya, Tengku Aishah Tengku Awang, 34, adalah suri rumah sepenuh masa dan mereka berdua dikurniakan lima orang cahayamata.

Perbelanjaan persekolahan tiga orang anaknya turut memeningkan kepala Hasbunaim dengan segala keperluan persekolahan yang pelbagai sekarang ini.

Kesusahan keluarga Hasbunaim telah mendapat perhatian para petugas Parti Tindakan Demokratik (DAP) Negeri Terengganu.

Pengerusi DAP Kuala Terengganu, Encik Ng Chai Hing berkata beliau telah menziarahi keluarga Hasbunaim beberapa hari lalu dan terkejut melihat kesusahan yang mereka alami.

“Saya amat terkejut dengan kesusahan mereka, rumah mereka ‘dhaif’, duduk kira-kira 7 kilometer dari empangan Kenyir yang membekalkan elektrik keseluruh Malaysia,

“malangnya rumah mereka sendiri tidak mempunyai bekalan elektrik,”kata Chai Hing.

Beliau berkata sepatutnya pihak Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) prihatin dan mengambil cakna namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Katanya, keluarga tersebut pernah beberapa kali memohon bantuan dari pihak kerajaan, namun satu bentuk bantuan pun tidak diterima oleh mereka.

“Sekurang-kurangnya JKKK sepatutnya usahakan, supaya rumah tersebut dapat bekalan elektrik,

“bagaimana anak-anak mereka akan mahu dalam pelajaran sekiranya mereka belajar dirumah dengan cahaya pelita atau lilin,”ujarnya.

Oleh itu, DAP Terengganu akan mengusahakan satu dana bagi membantu keluarga Hasbunaim dan mungkin beberapa keluarga yang lain, yang memerlukan bantuan.

“Kita akan usahakan dana bagi membantu membiayai kos pendawaian elektrik dan membayar deposit dengan pihak Tenaga Nasional,

“Ia satu tanggungjawab sosial kita, bersama-sama dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat yang lain,”katanya.

Beliau turut menyumbangkan sedikit bantuan berbetuk ‘hamper’ barangan sewaktu mengunjungi rumah Hasbunaim dan menghulurkan sedikit sumbangan kewangan bagi meringankan bebena semasa keluarga tersebut.

Turut bersama beliau menziarahi keluarga tersebut adalah Setiausaha DAP Cawangan Sungai Tong, Encik mohd nasir Zainal.


sumber:
http://daptrg.blogspot.com/

selepas kekalahan di bukit gantang,bn patut dah berambus dari perak


kerajaan haram bn perak sepatutnya sudah berambus dari pentadbiran negari perak setelah kekalahan memalukan mereka di bukit gantang..

namum,kerana gilakan kuasa,zambry tetap tebalkan muka untuk duduk di kerusi menteri besar perak yang sebenarnya bukan milik bn sajak kekalahan mereka pada pilihan raya umum ke 12 yang lalu.

rakyat perak telah terang terang menolak kepimpinan haram kerajaan bn,mesej jelas ini diserlahkan dalam prk bukit gantang lalu..

apakah mereka tidak malu berada di tempat yang bukan milik mereka,sekarang,rakayt perak semakin kecewa apabila konsert haram akan dibawa ke perak walaupun kerajaan perak yang sah haramkan kedatangan 'bala' itu ke tempat mereka..

media bn jadi batu api lagakan dap pkr


media pro kerajaan melaporkan bahawa anwar akan menamakan pemenang prk dun penanti sebagai timbalan ketua menteri 1 pulau pinang tanpa merujuk kepada ketua menteri dari dap Yb Lim Guan Eng.(bertujuan melaga lagakan kedua pemimpin ini)

Guan Eng menafikan laporan palsu media itu itu dan berkata Anwar tidak membuat sebarang kenyataan rasmi berhubung perkara perlantikan.

“Sudahkan Anwar membuat pengumuman rasmi mengenainya?” soal Guan Eng kepada media.

“Saya fikir Anwar belum lagi membuat keputusan rasmi mengenai hal itu. Lagipun kita masih lagi menunggu apakah Penanti akan dipertandingkan atau tidak,” ujar beliau lagi.

lim guan eng menyifatkan laporan berkenaan adalah satu spekulasi dan berharap media lebih bertanggungjawab dalam melaporkan berita.

sebelum ini,media pro bn cuba untuk melaga lagakan dua pemimpin tertinggi pr ini berikutan kes adun penanti yang juga bekas timbalan ketua menteri p.p 1,Fairus yang meletak jawatan sebagai tkm dan juga adun penanti.

namun,isu ini sepetutnya sudah reda setelah pertemuan antara dua pemimpin ini..

ps-media pro bn memang begitu, jadi,teruskan boikot mereka..

Saturday, April 25, 2009

raja katak akan buat keputusan untuk melompat jun ini..


Raja katak malaysia(namanya dirahsiakan)dikatakan akan mengumumkan samada beliau akan menyertai semula parti Untuk Melayu No Otak(umno) atau tidak pada 6 jun ini..dia(raja katak)berkata akan menemui pengundi kawasan dia untuk mndapatkan pandangan mengenai lompatan dia..

dia berkata akan memasuki parti yang dimahukan pengundi dia samada pas atau umno(mmg umno)..

raja katak pernah, digugurkan daripada jawatan Ketua Untuk Melayu No Otak(Umno) Pasir gangsa pada 22 November 2003 dan kemudian digantung keanggotaannya seumur hidup dalam Umno kerana bertanding sebagai calon Bebas pada pilihan raya umum ke-11, Mei 2004.

..................

bagi saya ini lah kesilapan tuan guru nik aziz yang terbesar dalam sejarah politiknya,mengambil katak untuk bertanding atas tiket parti islam semalaysia..sesungguhnya,semua manusia melakukan kesilapan,kami berharap,tok guru tidak buat kesilapan seperti ini lagi...

UMNO Liberal letak syarat umur 18 untuk masuk Islam!!




Entahlah.
Dah tak terkata.Tahniah lah UMNO.
Kepada ahli dan penyokong Umno saya hanya mampu menunggu Mahsyar untuk mendakwa tuan puan di depan Allah.
Nak bawak motor kena tunggu umur 16 boleh amik lesen dengan JPJ.
Nak masuk Islam dah ada syarat BARU.
Mesti sampai umur 18 tahun.!!!!

Bayangkan jika ada anak2 muda ingin masuk Islam, ia tidak sah di sisi undang2 Umno Liberal.

Bukan itu sahaja, jika mak atau bapak atau keluarganya sudah masuk Islam, mereka yang BERUMUR TAK SAMPAI 18 TAHUN TIDAK BOLEH IKUT SERTA!!!!!!!!!!

SUNHANALLAH.SUBHANALLAH.SUBHANALLAH.
DI MANAKAH AHLI UMNO LIBERAL YANG BERAGAMA ISLAM?????????
TIADA KAH ANTARA AHLI UMNO LIBERAL ITU YANG BERAGAMA ISLAM YANG BOLEH DAN HENDAK BERSUARA??


http://perundingperiuknasi.blogspot.com


ps-dimana kamu wahai mufti ...mulut dah kena gam ke

Friday, April 24, 2009

konsert maksiat bakal dianjurkan di perak


kesian kat rakyat perak,ada peluang bala nak diturunkan kat negera hangpa..ingatlah,prk13 nanti,tolak bn yea..aku pun dah tak leh wat apa..

ni sedikit artikel aku amik dari detikdaily.,baca lah yea:

'Jom Heboh': Zambry ingkar arahan Mufti
Posted on Friday, April 24 @ 20:54:07 MYT by Paktam

Oleh Johari Jaafar

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ipoh Timur (DPPK IT) kesal dengan kelulusan yang telah diberikan untuk penganjuran Konsert Jom HGo to fullsize imageeboh TV3 yang bakal diadakan di Pengkalan Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM), Lumut pada 25 dan 26 April ini.


Demikian dinyatakan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Ipoh Timur, Salman Salleh dalam kenyataan akhbarnya semalam.

Menurutnya merujuk kepada keputusan Majlis Mufti-Mufti Malaysia yang dibuat pada 30 Julai 2004 memutuskan bahawa konsert �Sure Heboh�(sebelum ditukar nama Jom Heboh) TV3 adalah haram kerana ia melalai dan menggalakkan maksiat di kalangan anak-anak muda.

Beliau melahirkan rasa kesal dengan sikap Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir kerana tidak mendapatkan nasihat terlebih dahulu daripada Mufti Perak, Dato' Seri Haji Harussani Zakaria berhubung perkara tersebut.

"Pemuda PAS Ipoh Timur memohon agar pihak Kerajaan Negeri memperjelaskan kelulusan yang telah diberikan tanpa mendapat nasihat daripada Mufti Perak dan Jabatan Agama Islam Perak," katanya.

Beliau turut meminta supaya pejabat Mufti Perak dan Jabatan Agama Islam Perak memberikan garis panduan yang jelas kepada Kerajaan Negeri tentang konsert yang boleh diadakan di masa akan datang. - mns_

tukang baca khutbah setiap jumaat tu buta ke?


setiap kali jumaat,kita semua pergi sembahyang jumaat(semua ke?)akan tok bilal mambacakan doa untuk rakyat palestin,lubnan,ariq dan lain lain negeri umat islam yang diserang dan dizalimi..bagus la tok man ni,tp saya nak tanya sesuatu,tok iman ni buta ke?

yang jauh seberang sana umat islam dizalimi ko doakan,kat malaysia,ramai anak saudara ko,sepupu sepapat ko dizalimi rejim bn,ko tak nak ke doakan..rumah diroboh,tanah dirampas,kejadian yang sama berlaku di sana dan di sini..

di sana ada guantanamo,dia sini ada isa,di sana ada bom,di sini ada C4..

tok bilal/iman ni kira macam perumpamaan gajah di seberang laut ambil kisah,semut di depan mata,ko pejam je mata ko tu yea...

anda tahu maksud munafik?


antara perkara yang boleh merosakkan iman adalah nifak..pelakunya digelar munafik.munafik adalah seorang yang berpura pura beriman kepada allah,tetapi sesungguhnya mereka kafir serta ingkar kepada Allah dan rasulnya..

antara ciri ciri orang munafik adalah:
jika berbicara, mereka berdusta,
jika berjanji, mereka mungkiri,
jika diberi, kepercayaan dia khianati...


antara sifat orang munafik yang disebut dalam quran adalah,

(1)mereka melakukan kerosakan di muka bumi ini
#orang orang munafik ini walau pun mereka melakukan kerosakan pada muka bumi ini,mereka tetap mengatakan mereka melakukan kebaikan,contohnya,jika hari ini mereka mencuri beribu ribu ekar balak,malam besok,keluar dalam berita mereka merasmikan projek pemeliharaan dan pemuliharaan hutan hijau...gila apa.

#dinyatakan di dalam surah la baqarah ayat 11-12

(2)mereka menipu orang beriman..
#mereka menganggap orang yang beriman itu bodoh, surah al baqarah ayat 13

(3)menolak untuk berhukum dengan syariat allah.
#orang orang munafik,meskipun berusaha untuk menampakkan mereka beriman,tetapi apabila mereka soal berhukumkan dengan hukum allah,mereka menolaknya

(4)mereka menyeru kepada kemungkaran dan mencegah kebaikan..
#jika orang orang beriman berusaha melakukan amar maaruf nahi mungkar,mereka lebih suka untuk melaksanakan amar mungkar nahi maaruf(macam yang yb lim guan eng kata)

(5)mereka memusuhi orang beriman
#orang orang munafik gerun untuk bersama dengan orang beriman kerana risau kegiatan mereka jahat mereka akan dihalang orang orang yang beriman,jadi mereka memusuhi mereka..

antara 5 sifat di atas,..........ada pada pemimpin bn atau pr?fikirkan lah...

pilih..bn atau pr....


situasi politk tanah air hari ini menyaksikan pertembungan antara bn(pemerintah)dan pakatan rakyat pr (pembangkang).kedua dua gagasan ini berusaha untuk menambat hati rakayt demi perjuangan masing masing..

bn,berusaha untuk menanbat hati rakyat untuk terus kekal berkuasa,yakni,selagi mereka berkuasa,mereka boleh terus merompak harta rakyat dengan mudah.

pr pula berusaha untuk merampas pemerintahan dari kekuasaan regim bn demi untuk kepentingan rakyat jelata.banyak yang mereka perjuangkan,dari sekecil kecil masalah rakyat,sehingga sebesar besar masalah..

ringkasnya mengenai bn,3 parti komponen terbesar bn adalah umno,mca dan mic..hari ini matlamat umno adalah untuk perjuangkan kroni melayu mereka,manakala mca berjuang untuk kroni cina mereka,manakala mic juga berjuang untuk kroni india mereka..

pr pula,dianggotai oleh 3 parti pembangkang utama negara iaitu pkr,dap dan pas.pr diketuai oleh anwar ibrahim yang juga penasihat pkr..
pkr adalah parti berbilang bangsa yang perjuangkan keadilan untuk rakyat..mereka adalah harapan baru rakyat..manakala dap adalah parti berbilang kaum yang majoriti dianggotai oleh bangsa cina,perjuangan mereka adalah kesamarataan antara semua rakyat malaysia..manakala,parti yang terbesar adalah pas,juga dianggotai oleh pelbagai bangsa yang beragama islam.ia sebuah parti yang berideologi islam dan memperjuangkan islam....

jika anda perhatikan kedua dua gagaan itu(bn dan pr)dan jika anda seorang yang waras,pastinya anda akan bersama pr..kenapa?perhatikan apa yang ditulis di atas......

najib razak,lim guan eng..siapa pilihan anda..


antara najib razak,perdana menteri malaysia ke-6,dengan lim guan eng,ketua menteri pulau pinang pertama dari pakatan rakyat yang pertama,jika mereka berdua bertanding satu kerusi parlimen,siapa yang menjadi pilihan anda?

anda boleh pilih najib,seorang pemimpin berbangsa melayu yang beragama islam,namum menpunyai banyak masalah moral,penyelewengan dalam pentadbiran serta didakwa terlibat dalam kes pembunuhan altantuya shariibu.dan walaupun islam,tapi najib tidak berjuang untuk islam bahkan melawan parti islam selain itu,parti pimpinan najib juga bermasalah iaitu umno,jangan bicara soal rasuah dalam parti,mungkin malam ni baru habis tulis..mahu anda pilih najib ni?

atau pun anda boleh pilih saudara lim guan eng,seorang pemimpin berbangsa cina dan bukan seorang islam.namum setakat ini beliau belum disabitkan dengan masalah moral,belum lagi nama beliau dikaitkan dengan C4(gambar),serta pentadbiran beliau sepanjang pemerintahan dap di pulau pinang juga mempunyai rekod baik.ya,walau pun beliau bukan seorang muslim,tetapi semua tahu apa persepsi beliau terhadap islam,bukan sahaja positif malahan beliau terang terang nyatakan beliau kagum dengan seorang pemerintah islam iaitu khalifah umar bin abdul aziz.seperti yang dinyatakan,beliau juga berbangsa cina tetapi ingatkah saudara apa punca beliau dipenjara selama 18 bulan(tetapi dikurangkan kepada 12 bulan)di penjara kajang.anda masih nak fikirkan perkauman sekarang? beliau juga takde skandal rasuah,parti yang dipimpinnya juga iaitu dap mempunyai rekod baik dan semakin diterima masyarakat islam..

bagi saya sendiri,saudara lim guan eng 10 kali lebih baik dari najib...anda??

anda fikirlah sendiri..

ps-saya seorang melayu...

Thursday, April 23, 2009

SPR kuat kuasa had penyokong, larang berkempen di Penanti


bunyinya,suruhanjaya pilihan raya nak hadkan jumlah penyokong parti semasa penamaan calon dan di hari pengundian...berapa ramai?10 ribu cukup la kan...

kalau begitu,bn boleh hantar 900 penyokong dia,media akan kata 10 ribu jugak yang hadir,penyokong pakatan boleh hadir melebihi 100 ribu,sebab media hanya akan kata 10 ribu je penyokong pakatan yang hadir...

berbohong lama lama akan bawa padah gak...har..har..har..

santai...kisah 3 remaja bermasalah...


Di sebuah kampung,ada tiga orang budak yang suka melepak.soran tu nama ali,kawan dia budin dan ciko.aktiviti seharian depa menyebabkan tok iman tak senang duduk.pada suatu hari datang la tok iman dengan niat untuk tarbiyah mereka.

maka berlaku la insiden cabar mencabar,tok iman mengcabar 3 orang ni ke surau waktu magrib nanti.
si ali pun berkata,"tok ingat kami ni jahil sangat ke?takpe,nanti kami buktikan bahawa kami bukan jahil seperti yang tok dakwa..

sampai waktu magrib,pergi la 3 orang itu ke surau..

tok iman pun suruh ali azan,tanpa berlengah,si ali terus azan,"allah taala..allah taala..."dengan segara tok iman merampas mikrofon dari tangan ali dan menyuruh bilal sebenar azan.terserlahlah kejahilan ali..lepas iqamat,masa nak sembahyang,tok iman pun angkat takbiratul ihram,tok iman pun satu,sekali angkat tak kusyuk,angkat dua kali tak kusyuk,masuk kali ketiga budin panggil tok iman"tok,tok duduk belakang,biar saya...."tok iman pun berundur ke belakang...

budin pun angkat takbiratul ihram."allahu akbar!"..maka para makmun pun ikut lah...

tetiba je si budin berpaling ke belakang dan berkata,"aah,tengok,sekali je tokkkk!!"maka batal la solat budin,yang lain pun ikut turut berhenti sambil ketawa terbahak bahak..

tok iman pun minta si ciko pulak jadi iman,si ciko pun ke depan dan terus jadi iman solat tersebut..solat bermula dari takbir hingga le habis sembahyang,siap dengan wirid2 sekali,punya lah respek tok iman dengan si ciko nii...

lepas solat,tok iman pun puji la si ciko ni..tapi dengan bongkoknya siciko berkata,"hee...itu belum ambil wuduk lagi tu,kalau tak lagi dassat aku sembahyang.heeee...."

tok iman pun terkedu dan terpana.............

moral:boleh ke kita sebagai umat islam hidup tanpa ilmu agama?

saya melayu..saya juga islam,tetapi kenapa saya sokong dap.


parti tindakan damoratik,(dap)adalah sebuah parti majoriti cina,dan mereka punyai masalah dengan islam,semua tahu,tapi kenapa saya tetap sokong dap,kerana dap anti islam tu dulu,sekarang dah berubah.tepat dengan cogannya Just Change..berubah..ya dap kini dah semakin menerima islam..

hari ini ramai pemimpin dap yang sudah tidak bermasalah dengan islam,(walaupun masih ada segelintir),tetapi tidak semua,buktinya..bermula dengan setiausha agung dap YB Lim guan eng yang pernah mengunakan istilah islam iaitu amar maaruf nahi mungkar dalam pidatonya serta dalam dewan undangan negeri.nak dengar pemimpin umno sebut,payah..beliau juga sering perkatakan tentang seorang pemerintah islam iaitu khalifah umar bin abdul aziz,seorang yang beliau ingin teladani..

kemudian,pilihan raya kecil kuala terengganu menguatkan lagi keyakinan saya terhadap dap apabila ramai pemimpin tertingginya turun padang untuk berkempen untuk seorang calon islam dari pas..betul ni..semua tahu..

dan terbaru,seorang pemimpin dap perak,YB nga kor ming telah mengemparkan ramai pihak apabila beliau menggunakan ayat quran sebagai penguat hujahnya di pentas ceramah semasa pilihan raya kecil bukit gantang..kalau mereka bermasalah dengan islam,pasti beliau tidak bertindak demikian..
berdasarkan 3 peristiwa ini,cukup untuk saya menerima dap,melainkan suatu hari nanti mereka berubah..........

kalau penjenayah tu najib,shinichi kudo tak dapat selesaikan


di malaysia,orang atasan(pemerintah)punyai antibody untuk terselamat dari apa apa dakwaan,contohnya kes najib razak,dah la ada dakwaan rasuah,salah guna kuasa,dan membunuh,tapi masih enak enak duduk di atas kerusi empuk..begitu juga kroni kroninya..

kalau la shinichi kudo dok kat malaysia,pasti tak senang duduk dia sbb penjenayah berkeliaran sana sini...

apa salah remaja berpolitik..



kenapa remaja kita sekarang kurang peka dengan isu semasa negara..kerana mereka diajar untuk tidak mengambil tahu tentang keadaan negara ..samada ekonomi negara mahupun politik.dan larangan keras bagi remaja untuk berpolitik di bawah umur,seakan akan jika remaja itu berpolitik(pro pembangkang),mereka telah direcruit oleh pihak tertentu untuk kepentingan tertentu.

bagi saya remaja yang berpolitik lebih baik berbanding remaja yang merokok,remaja yang berpolitik lebih baik dari remaja yang merempit dan bersosial tak tentu hala..

saidina ali juga menyertai perjuanga nabi semasa beliau masih remaja..

namum,pemikiran masyarakat sekarang agak kolot,mengkin telah ditanam oleh pemerintah bahawa masa remaja bukan untuk berpolitik,jadi mereka kurang befikir..

saya masih ingat semasa saya belajar 'lama' dulu(ting.4 dan 5),saya suka mengambil tahu tentang keadaan politik negara,walaupun ada yang menghalang termasuk guru sendiri..mereka lebih cenderung melihat kesalahan pelajar yang berpolitik benbanding pelajar yang terlibat dengan gejala buli,rokok srta merempit.

saya tahu,guru menegur untuk kepentingan pelajar itu sendiri,terima kasih untuk itu,cuma satu yang saya ingin beritahu kepada para guru,pelajar yang berpolitik,bukanlah pelajar yang bermasalah..

dengan berpolitik,saya percaya seseorang peljar itu akan lebih matang dan mampu berfikir..

ps-tapi saya tak la galakkan pelajar untuk berpolitik,cuma ubah persepsi anda terhadap remaja yang berpolitik,mereka bukan pelajar bermasalah..

7 keajaiban dunia...


seorang guru bertanya kepada anak anak muridnya"sebutkan 7 keajaiban dunia pada waktu ini".maka mereka berlumba lumba mengangkat tangan untuk menjawab...piramid agung giza,taman tergantung babylon,kuil artemis di ephesus,barhala zeus di olimmpia,amakm maussollos di halicarnassus,patung raksaksa rhodes dan rumah api iskandariah,si guru tersenyum mendengar jawapan anak muridnya yang bijak dan berpengetahuan luas..

tiba tiba,guru tersebut terpandang seorang pelajarnya yang nampak ragu ragu dengan perbincangan di dalam kelas tersebut.lantas guru itu bertanya,"ada masalah dengan jawapan tadi?"

murid itu diam dan memandang anak mata gurunya.seketika kemudian,dia pun berkata "ya cikgu,terlalu banyak keajaiban di muka bumi ini tetapi tiada siapa yang memberikan jawapan yang saya fikirkan".

guru itu bertanya kembali,"apa yang kamu fikirkan?".

murid itu menjawab dengan yakin,"keajaiban dunia adalah kita dapat meliaht,dapat mendengar,dapat menyentuh,dapat menyanyangi,dapat merasakan kasih sayang,dapat tertawa serta dapat mencintai."

ruang kelas sunyi seketika...........

moral-alangkan mudah kita meliaht keajaiban ciptaan manusia tetapi kita lupa keajaiban ciptaan Allah,tuhan yang maha esa..

rakyat dah tolak bn,masih buta atau pekak?


bermula dari pilihan raya umum ke 12,rakyat malaysia(di semenanjung amnya)telah menolak kerajaan barisan nasional..

pada pilihan raya umum ke-12,parti kompenen barisan nasional telah hilang majoriti 2/3 parlimen,ini satu mesej jelas rakyat kepada kerajaan pimpinan parti kompenen barisan nasional ditolak rakyat,kemudian,dalam pilihan raya kecil sepenjang selepas pru ke 12,bn tewas 4 daripada 5 pertandingan,masih tak jelas ke rakyat sudah menolak bn..

terbaru,di penanti,pastinya rakyat penanti juga tetap akan menolak bn dan terus bersama pakatan rakyat kerana mereka sudah jemu dengan corak pemerintahan sekarang..

hayat bn semakin berkurang..good bye bee end..welcome pakatan..

kenapa susah sangat nak tutup aurat?


aku ingat ceramah tuan guru nik aziz,aku tengok dalam youtube,tajuk nya padan muka kena rogol,bunyinya kasar,tapi apa yang dikatakan tuna guru adalah betul bagi aku..

ia bermula dengan kritikan seorang menteri dari bn mengenai kempen menutup aurat yang dilaksanakan kerajaan kelantan,dakwanya ia membazir..(biasalah menteri umno)

balas tgna,ia tidak membazir kerana aurat ini dituntut agama,......(lihat dalam yt untuk lebih lanjut).

berbalik kepada aurat,kepentinga nya antaranya Allah sangutkan mata dan anggota dengan anggota kemaluan,yakni jaga mata serta kawal kemaluan..

ertinya bila perempuan itu bka aurat,kemaluan mula aktif,samada lelaki mahupun perempuan. ini semua Allah punya kuasa,Dia yang menciptakan manusia,Dia tahu mata ada hubung kait dengan anggota kemaluan,begitu sebaliknya..

namum begitu kenapa ramai lagi wanita muslim ini tidak menyedarinya,sedangkan jika aurat dijaga,masalah zina,rogol dapat dikurangkan secara automatik.

tapi kalau aurat pun tak tahu jaga,seperti kata tuan guru,padan muka lah kena rogol kerana wanita itu sendiri yang jual murah murah ..

seperti perumpamaan,jika kita tejun dalam sungai,tiba tiba kain absah,nak sibuk apa kain basah,kamu sendiri yang terjun ..

konklusinya,menutup aurat itu satu kewajipan,samada lelaki mahupun wanita,jagalah aurat demi kebaikan anda sendiri,...

altantuya, 619 buat najib..


najib,menteri perdana malaysia yang paling bermasalah..bermula dengan rasuah sehingga penbunuhan wanita mongolia altantuya syariibu..

amatlah mudah untuk menjatuhkan najib,hanya perlukan saksi untuk membuktikan kes pembunuhan altantuya ada kaitan dengan najib,dan saksi itu adalah sepupu kepada altantuya yang mendakwa pernah melihat najib pernah bersama altantuya..

sebenarnya,tidak perlu kan itu jika hendak sabitkan najib,jika mahkamah di malaysia telus,awal awal lagi najib kecundang,mungkin nasibnya akan sama dengan sirul dan azilah,tapi malangnya mahkamah di malaysia tidak begitu telus..

jika seseorang dapat menjadi saksi dan memberi bukti tentang hubungan najib dan altantuya,nescaya,itulah tendangan terakhir(619)sehingga najib tidak dapat bangun lagi..

nazri -mahathir balas dendam.


minggu lalu,mahathir mndakwa masih ada orang yang tidak bersih dalam kabinet najib.yakni mereka yang mengamalkan rasuah dan bersifat keji..

semalam,mahathir menyatakan secara terbuka siapa gerangan 'orang yang tidak bersih' itu..mereka adalah nazri aziz dan johari bahrum..

tapi umum tahu,ini merupakan dendam peribadi mahathir mohammad atau nama sebenarnya mahathir kutty bin mohammad kutty,semasa mahathir keluar dari umno pada tahun lepas,nazri telah 'tibai'bekas bos nya habis habisan,begitu juga johari..hari ini,mahathir selaku penasihat PM malaysia telah menunjjukkan belangnya,.

sebenarnya,kalau mahathir ikhlas dalam mengatakan masih ada orang yang tidak bersih dalam umno,ramai lagi nama yang mahathir lupa untuk sebut,khairy,ali rustam,khir toyo,bahkan najib sendiri tidak 'bersih'.

namum,pergaduhan dalam umno di satu perkara positif kepada pakatan rakyat,mungkin benar kata tuan guru nik aziz,mahathir masuk semula umno untuk merosakkan umno..

kenapa takut suara keadilan?


umum tahu,akhbar rasmi parti keadilan rakyat(pkr),suara keadilan masih dirampas oleh kementerian dalam ngeri(KDN)..selain itu,pengedar akhbar itu juga diugut.

"Dalam rampasan itu, KDN tidak menyatakan alasan secara khusus (alasan tindakannya) melainkan menyatakan bahawa penerbitan Suara Keadilan menyalahi Akta Penerbitan dan Mesin Cetak 1984 (pindaan 1987).

apsal kerajaan malaysia takut dengan 'benda' yang tidak bernyawa ya..suara keadilan haram,bahkan nama altantuya si gadis@wanita mongolia pun haram,semua yang bawa mudarat kepada nya haram ....malaysia..malaysia..

ps-jangan haramkan al quran sudah la..

Wednesday, April 22, 2009

bukti al quran berkuasa....


sebenarnya tak perlu beri bukti kerana ia dah terbukti bahawa kalam al quran ini memang berkuasa,ia adalah mukjizat Allah kepada nabi muhammad s.a.w.

namun,satu peristiwa yang berlaku akhir akhir ini di arena politik malaysia secara tidak langsung membuktikan al quran itu berkuasa..

ia mengenai YB nga kor ming,semua tahu beliau telah membaca sepotong ayat quran semasa berkempen di pilihan raya kecil parlimen bukit gantang kan,dan beliau diserang oleh si jahil agama yakni mereka dari umno,namum,beliau sekali lagi membaca ayat itu di depan to'guru nik aziz di taman melewar..

apa yang ingin saya katakan disini adalah,yb nga boleh berdiam diri selepas diserang dari perbagai pihak yang jahil,namun,beliau sekali lagi mengambil ayat dari al quran dalam ceramah beliau,ini membuktikan al quran punyai satu tarikan(dengan izin Allah)untuk memebuatkan yb nga sekali lagi membacanya..

setiap pihak boleh melihat kejadian ini melalui perbagai sudut,motif politik atau memang al quran punyai daya tarikan..atas anda untuk mentafsirnya,tapi bagi saya,setiap perkara yang berlaku,adalah atas kehendak Allah,dan saya yakin ini juga kehendak Allah..

wallahualam..

gobind bawa pandikar ke mahkamah...


gobind yang digantung dari menghadiri sidang perlimen selama setahun akan membawa kes ini kes mahkamah esok.

Saman tersebut akan difailkan terhadap Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, kata pengerusi dap,karpal singh.

ini berlaku ekoran tindakan mahkamah persekutuan minggu lepas membatalkan pengantungan mb haram perak,serta 6 exco haram perak dari bn oleh speaker dun perak,v sivakumar.


"Kes Perak itu telah mewujudkan duluan (precedent) untuk membawa perkara (penggantungan) tersebut ke Mahkamah Persekutuan," kata Karpal.

THE TIGER ROARING....

betoi ka ni?



aku amik dari detikdaily.net,dari salah seorang forumer dia...

pentingnya ilmu agama...


ini sekadar satu kisah.....................

di akhir tahun 70-an,terdapat sebuah kampung di hulu kelantan yang didiami oelh kira kira 70 orang penduduk.mereka hidup dengan baik,kurangnya hanya satu,mereka semua tidak berpengetahuan agama......

pada suatu hari,datanglah seorang mubaligh islam untuk mengajar mereka,satu kuliah diadakan pada malam itu selepas solat magrib..dalam sesi pengajaran itu,apa yang turut diajar oleh mubaligh itu adalah tentang solat berjemaah,iaitu seorang makmum diperbolehkan menegur to' iman jika to' iman tersilap semasa solat,tanpa memberi penjelasan dengan lebih lanjut,mubaligh itu terus berhenti.....

maka tibalah waktu isya',setelah selasai iqamah,solat pun bermula la,mubaligh tadi yang menjadi iman.sampai di rakaat ketiga,lampu minyak tanah yang ada dihadapan to'iman(maklum la,zaman 70an lampu minyak tanahlah yang digunakan) buat hal,ia berbunya dengan kuat sekali sehingga mengganggu para jemaah,dengan serta merta,seorang makmum teringat tentang ajaran mubaligh tadi bahawa seorang iman itu boleh ditegur ketika solat,lalu dia bersuara..

"lampu tu to'iman" bisik lelaki itu tanpa dipedulikan oleh to'iman tersebut

lelaki itu sekali lagi berbisik "lampu tu to'iman",namum to'iman tetap tidak mempedulikan makmun tersebut.

setelah 3 kalai tidak dipedulikan oleh to'iman,lelaki itu mengambil inisiatif untuk baiki sendiri lampu itu,maka keluarlah lelaki itu dari saf untuk mengepam lampu minyak tanah itu.dipamnya lampu itu berkali kali namum tetap tidak berjaya..serabut dengan tindakan lelaki itu,lalau to'iman bersuara...

"jarum dia sumbat tu"......................

maka batallah solat semua jemaah pada ketika itu..

moral:ilmu agama haruslah dipelajari agar kejadian seperti di atas tidak menimpa anda semua..

lagi lagi masalah artis...



Pelakon popular tanah air(namanya saya tak nak beritahu) akan dipenjara 3 bulan kerana telah 4 kali tidak hadir kes mahkamah. Dia dikatakan telah berkesedudukan dengan seorang wanita bukan Islam.

tengok,artikel pertama saya adalah mengenai perilaku atris yang tidak bermoral,sekarnag,artikel ke sebelas saya juga begitu..

ditangkap khalwat,tu perkara jarang tapi sering juga berlaku dalam indusrti tanah air kita..sebelum ini gempar seorang pelakon ditangkap khalwat dengan seorang pelakon wanita sehingga mengakibatkan penceraian antara si lelaki dengan isteri yang sah..

kenapa mereka ada yang halal tetapi memilih yang haram,daging yang bersih ada di depan mata tapi tetap memilih untuk memakan daging yang busuk serta berkulat..manusia..manusia..

soal khalwat ni satu,banyak lagi masalah moral yang berkaitan sosial yang dihadapi artis ni...dadah,arak,itu suatu kebiasaan..

satu mengenai penguatkuasa agama malaysia yang saya pelik,jika mereka mengadakan serbuan terhadap kelab kelab malam,mereka akan memeriksa air kencing orang yang hadir untuk mengenalpasti samada mereka mengambil dadah atau tidak..itu betul,tapi mereka lupa dalam kelab malam juga ramai yang datang bukan untuk dadah tapi untuk meminum arak,apakah meminum arak bukan satu kesalahan bagi muslim,tapi malangnya si peminum arak ini terlepas..

penguatkuasa agama ini harus tahu,dadah itu haram,arak juga haram..jadi tidak harus mengamalkan double standart terhadap mereka..

dadah haram,arak haram itu kena tahu,selain itu dadah haram,dedah juga haram..

apa sudah jadi...?


Kelmarin, Mufti Perak Datuk Harussani datang ke Pesta Buku bagi suatu majlis pelancaran buku agama.

Sepanjang-panjang beliau berjalan antara gerai-gerai buku yang sibuk menuju ke dewan majlis pelancaran itu diadakan, tidak ada sesiapa antara orang ramai di kiri dan kanan laluannya yang sudi senyum kepada beliau, apatah lagi menghulurkan salam kepada beliau. Semuanya sama ada tidak mahu memandang ataupun memandang sahaja.

Pemandangan itu adalah luar biasa bagi seorang tokoh agama yang sangat terkenal di negara ini.

sumber:

http://universitipts.com/

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts