Thursday, April 23, 2009

santai...kisah 3 remaja bermasalah...


Di sebuah kampung,ada tiga orang budak yang suka melepak.soran tu nama ali,kawan dia budin dan ciko.aktiviti seharian depa menyebabkan tok iman tak senang duduk.pada suatu hari datang la tok iman dengan niat untuk tarbiyah mereka.

maka berlaku la insiden cabar mencabar,tok iman mengcabar 3 orang ni ke surau waktu magrib nanti.
si ali pun berkata,"tok ingat kami ni jahil sangat ke?takpe,nanti kami buktikan bahawa kami bukan jahil seperti yang tok dakwa..

sampai waktu magrib,pergi la 3 orang itu ke surau..

tok iman pun suruh ali azan,tanpa berlengah,si ali terus azan,"allah taala..allah taala..."dengan segara tok iman merampas mikrofon dari tangan ali dan menyuruh bilal sebenar azan.terserlahlah kejahilan ali..lepas iqamat,masa nak sembahyang,tok iman pun angkat takbiratul ihram,tok iman pun satu,sekali angkat tak kusyuk,angkat dua kali tak kusyuk,masuk kali ketiga budin panggil tok iman"tok,tok duduk belakang,biar saya...."tok iman pun berundur ke belakang...

budin pun angkat takbiratul ihram."allahu akbar!"..maka para makmun pun ikut lah...

tetiba je si budin berpaling ke belakang dan berkata,"aah,tengok,sekali je tokkkk!!"maka batal la solat budin,yang lain pun ikut turut berhenti sambil ketawa terbahak bahak..

tok iman pun minta si ciko pulak jadi iman,si ciko pun ke depan dan terus jadi iman solat tersebut..solat bermula dari takbir hingga le habis sembahyang,siap dengan wirid2 sekali,punya lah respek tok iman dengan si ciko nii...

lepas solat,tok iman pun puji la si ciko ni..tapi dengan bongkoknya siciko berkata,"hee...itu belum ambil wuduk lagi tu,kalau tak lagi dassat aku sembahyang.heeee...."

tok iman pun terkedu dan terpana.............

moral:boleh ke kita sebagai umat islam hidup tanpa ilmu agama?

No comments:

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts