Sunday, December 27, 2009

Siapa lagi melayu yang anti DAP??celaka betul korang.



YB Law Choo Kiang berhijrah...

Semalam tercipta sejarah di Dewan Chong Kuang Sg Bakap di mana buat julung kalinya program Forum Perdana Ma'al Hijrah telah diadakan bertajuk HIJRAH MEMBENTUK PERIBADI UMMAH.



Ahli Panel:
1. Ustaz Ismail bin Kamus (digantikan dengan Ustaz Dr Jamnul Azhar)
2. Ustaz Dr Badrul Amin bin Baharom
3. Ustaz Mahizam bin Md Lazim
Pengerusi Forum: Ustaz Anuar bin Hussain (turut digantikan kerana terima amaran dari Kementerian Pelajaran)

Anjuran:
Surau Tmn Murai Jaya, Simpang Ampat, SPS
JKKK Simpang Ampat, SPS
dengan kerjasama:
MMK Pembangunan Luar Bandar
Kerajaan Negeri Pulau Pinang



Kehadiran muslimin dan muslimat dalam dewan dan ramai lagi di luar dewan.



Kaum berketurunan Cina juga turut hadir. Mereka juga berminat untuk mengetahui tentang peristiwa serta pengajaran Hijrah.



YB Law Choo Kiang (4 dari kanan gambar) selaku Adun Bukit Tambun merangkap Exco Kerajaan Negeri turut hadir dari awal hingga akhir. Inilah bezanya YB Pakatan Rakyat berketurunan Cina dengan YB BN.

YB Law Choo Kiang bukan sahaja hadir mengikuti Forum Perdana malah beliau turut menyumbang RM5,000 untuk menjayakan program ini.



Ustaz Badrul Amin berpesan agar peristiwa Hijrah ini bukan hanya untuk mendengar satu cerita tetapi yang lebih penting pengajaran dari peristiwa Hijrah. Mengapa Allah tidak permudahkan sahaja Nabi berhijrah dari Mekah ke Madinah dengan menghantar borak seperti peristiwa Israq dan Mikraj?

Di antara pengajarannya adalah :-
1) Dalam perjuangan strategi perlu ada memerlukan pengorbanan.
2) Dalam perjuangan orang muda amat diperlukan seperti Saidina Ali yang baru berusia 12 tahun sanggup menggantikan tempat tidur nabi diketika Nabi mahu dibunuh.
3) Dalam perjuangan orang bukan Islam juga diperlukan seperti Abdullah Uraiqit yang menjadi penunjuk jalan kepada Nabi dari Mekah ke Madinah.
4) Dalam perjuangan wanita juga diperlukan seperti Asma' Abu Bakar yang sanggup menyedia dan menghantar makanan ketika nabi di gua Thur selama 3 hari.

Sewajarnya umat Islam di semua peringkat pada hari ini menyedari bahawa jatuh bangun agama, tamadun serta identiti umat banyak bergantung kepada potensi anak muda.

Dengan sokongan dan pengorbanan mereka, banyak berlaku peristiwa-peristiwa yang telah mengubah perjalanan masa depan dunia dan tamadun kemanusiaan. Itulah hasilnya jika anak muda dididik dengan akidah dan akhlak yang mantap bukan dengan hiburan yang terlampau.

Sumber, Sharshooter

1 comment:

Anonymous said...

PAS kene tipu dengan Low Kang tu lagi. Mai dengaq forum yg tersurat. Yang tersirat .... Dewan Besar ada pi sewa kat Sekolah Cina.. ha ha. Kalau betoi nak jaga Islam, bagi exco luarbandar, Kerajaan Tempatan kat PAS la.. senang nak hapus rumah urut tu... byk dah kat Sg Bakap.. Pemuda PAS tidoq ka.... atau dok pi urut batang

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts