Friday, December 11, 2009

PM saran etika tulis blog..etika akhbar pro BN menulis bagaimana?

pm 1mAlaysia saran penulis blog untuk menulis mengikut etika yang telah ditetapkan oleh Persatuan Wartawan Profesional yang berpangkalan di Amerika Syarikat..

antara kod etika yang ditetapkan adalah:

- Jujur dan adil dalam mendapatkan, melapor dan menginterpretasi maklumat,
- Jangan sekali-sekali menciplak,
- Mengenal pasti dan membuat pautan pada sumber apabila sesuai dan boleh dilaksanakan,
- Jangan sekali-kali menyiarkan maklumat yang diketahui tidak tepat dan jika menyiarkan maklumat yang boleh dipersoalkan, pastikan dijelaskan akan keraguan tentang maklumat tersebut,
- Bezakan antara sokongan, komentar dan maklumat berdasarkan fakta,
- Mengakui akan kesilapan dan membetulkannya dengan segera,
- Perlihatkan cita rasa yang baik. Elakkan daripada memenuhi kehendak rasa ingin tahu yang mengerikan atau sensasi,
- Jelaskan setiap misi blog dan alu-alukan dialog dengan khalayak ramai tentang kandungan dan cara pengendaliannya oleh penulis blog,
- Mendedahkan pertentangan kepentingan, penggabungan, aktiviti dan agenda peribadi,
- Mematuhi piawaian yang tinggi yang sama seperti mana yang mereka harapkan daripada pihak lain.
...(baca penuh)

muahahahaha..
buat kali pertama,saranan PM 1malaysia gua terima dengan hati terbuka.. tapi sayang,PM kita ni tuju kat penulis blog je,kat akhbar arus perdana yang galak untuk menulis tanpa etika itu dibiarkan begitu sahaja..

Artikel artikel yang berbau perkauman,menimbulkan provokasi rakyat terhadap golongan anti umNo bn serta fitnah langsung tidak ditegur..

Mungkin sekali,wartawan media arus perdana yang celaka itu dapat imbuhan 100 kali ganda gaji kot untuk menulis begitu..persetan mereka semua..

Bukan sahaja berita yang dikeluarkan berat sebelah bahkan merupakan bermotif jahat serta fitnah..ini bukan omong kosong,buktinya ada...DSAI telah dapat RM100k kerna akhbar ini fitnah..

Media arus perdana juga galak untuk perbesarkan berita yang mampu menimbulkan rasa serong rakyat terhadap sesetengah pemimpin rakyat(pakatan)..

Sepatutnya,PM 1 malaysia ni pi nasihat wartawan arus perdana sebelum nasihat penulis blog..tak pun,pi nasihat diri sendiri dulu...belajar etika nak jadik PM yang baik..bagi hak rakyat,ni apa kes,curik barang orang tak nak kasi balik,orang doa bala kat dia,marah..bengong..

2 comments:

Unknown said...

Nak mendidik bloger,akhbar sendiri Tongang langgang,
kah kah kah kah..

Unknown said...

Lebih baik PM nasihat Garpu Kari tu dulu
blog Garpu kari yg banyak fitnah

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts