Monday, August 24, 2009

situasi politik malaysia skrang...lihat dari sudut kesan positif kepada pakatan rakyat.

Selepas pilihan raya ke-12,banyak sekali peristiwa yang agak berlainan berlaku dibandingkan sepanjang 50 tahun kita merdeka.

dari sokongan rakyat terhadap umNo,rakyat malaysai yang semakin berani,pilihan raya kecil yang berterusan(kebetulan ka ni?nehi,ini semua ditakdirkanNya),dan peristiwa lompat melompat.

dua yang menjadi tumpuan gua adalah pilihan raya kecil yang berterusan serta lompat parti.

selePAS pilihan raya umum ke12,pilihan raya kecil yang pertama adalah di Permatang Pauh,terjadi berikutan perletakan jawatan Datin Seri Azizah sebagai wakil rakyat di sana bagi memberi laluan kepada DSAI untuk berjuangan di parlimen.kemudian diikuti di perlimen kuala terenganu selepas kematian wakil rakyat di sana dari barisan nasional.kesuri itu kemudian berjaya ditawan PAS dari PAKATAN RAKYAT.impaknya mungkin telah berlanjutan di semua pilihan raya kecil selepas itu di semenanjung.

apabila rakyat melihat kejayaan pas MENAWAN kerusi umNo ,jadi mereka yakin akan perubahan yang berlaku dan seterusnya bersemangant untuk terus memberi mandat kepada pakatan rakyat untuk terus berkuasa.

pasti ada yang kecewa pabila kebanyakan pilihan raya kecil berlaku adalah berikutan kematian serta perletakan jawatan oleh wakil pakatan sendiri,jadi mereka terpaksa berusaha untuk mempertahankan kerusi itu,jadi semangat agak kurang bila dibandingkan untuk menawan kerusi.

Tetapi kesan jangka panjang yang mungkin tidak terfikir oleh sebilangan penyokong kita adalah kesan semasa pilihan raya umum ke13 nanti.dengan adanya trend yang menyebelahi pakatan rakyat disetiap pilihan raya kecil ini adalah boleh memberi impak kepada pengundi di Malaysia yang berada diatas pagar serta yang berada dalam umNo tetapi sudah tidak yakin kepada umNo.

jadi,kesan positif adalah lebih kepada pakatan rakyat walaupun kita terpaksa mempertahankan kerusi dan bukannya berusaha menawan.

kesan positif dari katak lompat pula adalah kita dapat hilangkan sekor dua katak yang berwajah manusia ni dari pakatan rakyat.
Kemudian di pilihan raya seterusnya,pemimpin pakatan akan lebih berwaspada dalam memilih calon.yang berkualiti,yang punyai prinsip,yang punyai harga diri dan punyai maruah serta bukannya wakil yang diambil secara tangkap jarang.yangl angsung tidak berkredibiliti,serta wakil murahan yang setaraf dengan katak.bahkan katak lebih mulia dari mereka.

kita patut sarankan agar semua yang berpotensi jadi katak dalam pakatan rakyat,segera tunjukkan belang anda(katak belang,huhu),biar senang untuk diuruskan..tapi ingat,pilihan raya ke13,tiada lagi tempat untuk anda..

jelaslah,kesan positif masih mendominasi dalam kontek kepada pakatan rakyat..kita jangan gusar mahupun takut..ini semua adalah cobaan...

1 comment:

Unknown said...

Katak gemuk tu nama ape agaknye?

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts