Thursday, August 6, 2009

bicara soal pelajar....

Setiap kali gua diajak bersembang,apa yang mereka bicarakan adalah pelajar dulu pelajar sekarang.sering mereka ungkitkan dulu pelajar amat hormati guru,susah nak cari pelajar biadap,berani lawan guru.

hari ini pasti susah nak lihat perkara itu.guru itu tidak lagi dihormati sebagai guru,bahkan ada yang menganggap guru itu musuh.peristiwa terbaru yang gua tahu dari tempat gua,pelajar itu berani lawan cakap guru,jika tahun sebelum ini siap ada pelajar yang ajak guru bertumbuk,dasar anak murid derhaka betol.

nak persalahkan siapa/bagi gua,dua pihak,ibu bapa dan umNo barisan nasional(kan blog ni untuk kutuk umNo,tak sah la jika tak salahkan umNo)...tak percaya?

kita merujuk kepada ibu bapa dahulu,jika dulu ibu bapa yang hantar anak anak ke sekolah beritahu cikgu
"cikgu buat jel a apa apa kat anak saya asalkan dia jadi manusia bila besar nanti,jangan nanti saya ambil cacat dah"
tapi ibu bapa zaman sekarang
"cikgu tu siapa nak pukul anak saya,saya pun tak pernah nak pukul anak saya,see u in da court"

tengok,betapa berbezanya.ini betul betul bukan cubaan k..

ibu bapa yang seperti ini bagi gua memang bodoh,dah la mereka bodoh,mereka nak anak mereka bodoh jugak..habis semua keturunan la bodoh.belajar srp pun tidak lepas,nak lawan cikgu.

k,cukup salahkan mak bapak yang bodoh,kita salahkan kerajaan pulak.

gua pernah tanya cikgu,semasa saya mula mula masuk sekolah di tingkatan satu,pelajar sungguh berdisiplin,dari atas hingga bawah,guru amat dihormati ataupun paling kurang ditakuti,kalau bermasalah pun bab bercinta zaman sekolah.ingat lagi katanya guru gua surat cinta pelajar ni hampir mengalahkan sasterawan negara mak oi..kenapa tidak sampai 6 tahun,dah berubah 100 kali ganda,sekarang,lalu je ikut tandas pasti bau asap,pemakaian,macam setan.

Diingatkan semula kan,gua fikir dasar pelajaran yang menghancurkan pelajar.gua tak nak sentuh bab nelajar,tapi bab melaksanakan hukuman terhadap pelajar,jika dulu gua ingat seseorang pelajar yang melakukan kesalah berat,akan dihukum dikhalayak ramai,dirotan dan ditampar,kesannya mereka malu dan tidak buat lagi.

tapi si menteri atau siapa ntah yang bodoh telah meng'haram'kan para guru melaksanakan hukuman di khalayak ramai kepada pelajar,sedanglan itulah cara terbaik mengajar pelajar.

Kes buli pun kurang dulu berbanding sekarang,tapi remaja semakin rosak dari hari ke hari selepas tiada tindakan keras dan tegas dikenakan.

jadi,cadangan atau harapan gua,gua harap ada YB ke sesiapa yang berkuasa untuk membawa perkara ini ke mana mana tempat yang patut untuk mengkaji soal ini.mana tahu,dengan kembalinya kuasa kepada guru untuk menghukum pelajar dikhalayak ramai,pelajar@remaja kita akan lebih berdisplin.

Satu je yang guam ahu,KUASA UNTUK GURU MEROTAN PELAJAR ITU DI KHALAYAK RAMAI JIKA MELAKUKAN KESALAHAN.BUKAN UNTUK MEMALUKAN,TETAPI SATU PENGAJARAN.

No comments:

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts