Saturday, August 29, 2009

merdeka tahun ni takde "feel'nya pun....salah siapa?


Sepanjang perjalanan sekitar kuala terengganu tadi,dari 30 buah kereta,ada la 1 buah yang mengibarkan jalur gemilang pada kereta mereka(kereta gua termasuk dalam 29 buah tu),di rumah rumah juga kurang yang mengibarkan jalur gemilang(rumah gua pun takde).

biasanya,sambutan kemerdekaan sinonim dengan pengibaran jalur gemilang,ibarat nasi tanpa kuah,mana meriah tanpa bendera,tapi kenapa ada rakyat yang keras pedal untuk mengibarkan jalur gemilang(termasuk gua).

Semua ini salah pemerintah!!pemerintah hari ini telah mewujudkan keadaan di mana rakyat masih belum dapat merasai kemerdekaan.kita merdeka dari penjajahan kuasa asing,ya benar itu,tapi malaysia belum merdeka dari cengkaman rejim umNo bn yang rakus menindas rakyat jelata.

apa beza umNo dengan penjajah dahulu,jika jepun bunuh rakyat tanah malaya satu ketika dulu,hari ini rakyat malaysia mati dibunuh oleh organisasi pemerintah sendiri(lihat kes kugan,teoh).

jika komunis mengotorkan masjid,umNo bn robohkan masjid(lihat kes di rtb bujal terengganu).

Jika dulu sumber bumi milik rakyat tanah melayu diekploitasi oleh british,hari ini wang rakayt dikebas kroni..

jadi.......apa erti kemerdekaan,jika umNo bn masih memerintah..

2 comments:

hajizul said...

Assalam..
ni yang org tua kita duk kata " Kata Dulang Paku Serpih,....(sambung la sendiri)..
jangan kita nak salahkan orang lain kalau semangat kemerdekaan tahun ni kurang bersemangat..yang duk komen ni ada ka pasang bendera kat kereta tadi atau kat rumah ka , kat opis ka..semangat kemerdekaan bukan terletak kat orang tapi terletak kat jiwa kita sendiri..kalau kita sendiri tak tahu menghargai perjuangan orang orang lama, tak tahu mensyukuri nikmat yang duk ada..salah kan diri kita .. setiap sesuatu perbuatan manusia didahului dengan niat..belum buat dah niat ..cuma antara sedar dengan tidak saja..kalau kita sendiri dah dari awai2 berniat tak mahu menghormati, menghargai, mensyukuri atas sebab sebab peribadi , itu salah kita..
Bn memerintah ka, PKR memerintah ka, PAS memerintah ka, DAP ka semua sama saja.. bila belum ada kuasa di tangan nak bintang pun depa boleh janji boleh bagi..tapi bila kuasa dah dalam tangan .. " Hang sapa" depa akan tanya kita balik..cerita kroni ka proksi ka dah basi..dah lama sangat dah..aqu penah diminta oleh org kuat PAS & PKR di PJaya di Selangor tahun ni nak pinjam lesen kelas D aqu, konon nya nak masuk tender (tender boleh kira) nak buat surau.. nak bayar aqu 5%..aqu jawab senang saja..dulu masa aqu duk dapat kerja dengan kerajaan BN hampa kata aqu kroni , la ni hampa nak guna lesen aqu bukan atas tujuan yang sama ka.. terhegeh hegeh muka sekor sekor..boleh pulak jawab..dulu hang(aqu la tu) dah makan dah..la ni bagi la kami pulak..macam ni ka nak kata kerajaan yang bersih ..
Bagi aqu serupa saja..kita yang duk sokong ni kena buat kerja jugak nak bela anak bini..depa yang dah dapat kuasa yang kita bagi time ni la nak buat duit ..
Tapi aqu bersyukur dengan ada nya kerajaan BN ni lah aqu dapat pi sekolah masuk universiti dapat kerja makan gaji dulu dan la ni buat kerja sendiri (sbb 9/10 rezki adalah perniagaan). Aqu tak tau la kalau kena belanja duit makpak aqu dulu, banyak mana nak kena perabih..silap haribulan adik2 aqu pakai tak pi sekolah la kot..
la ni anak2 aqu sakit pi hospital kerajaan cuma kena seringgit saja.. tak tau la kot2 hangpa semua pi klinik/hospital swasta..sbb aqu tak mampu..
Bersyukur la dengan rahmat Allah Ta'ala sementara kita masih Hidup nii..
Pikiaq lah yang relevan sebelum kita nak sokong sesuatu pun.. jangan tengok buku kat kulit lepaih tu kata buku tu baguih..baca dulu isi cerita macam mana..lepaih tu buat ulasan yang rasional bukan ulasan yang ikut emosi..
Cuba tanya2 dengan orang2 lama , sapa pemimpin PR yang kawen lari di Pokok Sena, Tasek Gelugor? Pikiaq pikiaq laa..Wassalam

keraspedal said...

sambung dia:kaa org hang pa yg lebih na...

aqu x salahkan org laen,aq salahkan bn ja..

hang pa kata semangat kemerdekaan x terletak kat org,tp jiwa kita,hang pa ingat "kita' ni alien ka,"kita" ni org ler.

niat hang pa komen pun satu ja,ampu pemerintah na..

macam mana hang pa tau kalau pr merintah nanti sama ja macam bn?hang pa ni ada mesin masa ka?ok la,kalau la nanti pr buat onai selepas memerintah malaysia,kita tolak pr pula,tp hari ni,kita tolak bn dulu na..

yg x bersyukur tu siapa?hang pa ni buta ka/

la ka?mungkin ada la sorang dua 'org pas pkr' yang bermasalah,bukan semua...

ka ingat bial pr merintah rakyat tak leh masuk universiti ka?bangap nya ko ni..ko ingat kalau pr merintah,tak leh kerja makan gaji ka/lagi bangap hang ni..

hospital kerajaan,bukan hospital umNo..ia guna wang poket umNo ka?bodoh la hng pa kalau kata hospital ni guna duit umNo,semuanya duit rakyat,org pr pun rakyat yg bayar cukai.jangan la bengap sangat na..maly anak bini ko..

kalau kira bersyukur,ya kita bersyukur atas nikmat Allah,sebab tu demi Allah,kita kena tolak pemimpin bn yg mnentang Allah,tolak hudud..bini tak ikut hukum Allah.cara budak PASTI pakai tudung lagi cantik berbanding bini pemimpin ko pakai na..

gua da pk y releven da ni,gua tak tgk dacing terus sokong@setuju..ga tahu dacing ni senget,hangpa ja yg tarak nampak..

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts