Saturday, September 19, 2009

melayu "BANGGA" jadi ahli DAP....

sumber :malaysian insider
terjermahan oleh:keraspedal(dengan menggunakan google tranlate ke bahasa indonesia..kemudian gua ubah sikit sikit ke dalam bahasa melayu kite..

KUALA LUMPUR, Sept 19 - Ibrahim Salleh, pengawal keselamatan sekolah, dengan bangga ditampilkan kad ahli DAP barunya yang diperoleh minggu terakhir.

Dia adalah salah satu dari 50 orang Melayu Kampung Lembah Kinrara di Selangor untuk bergabung dengan perti pembangkang yang bermajoriti cina, membentuk cawangan dap melayu negeri(selangor) yang pertama.

"Saya tidak punya masalah dengan DAP yang dipimpin oleh Cina. Saya percaya ini dapat membawa perubahan kepada masyarakat melayu, "katanya kepada The Straits Times.

Sudah ada empat cawangan malayu DAP Perak dan keanggotaan telah meningkat menjadi sekitar 200 setelah pilihan raya umum tahun lalu.

ADUN Kinrara Teresa Kok bertekad untuk mengatur setidaknya tiga cawangan malayu pada akhir tahun.

Ibrahim, ayah kepada lima, percaya bahwa DAP akan membantu orang Melayu untuk kemajuan, sebagai pesta demokrasi berjuang untuk peluang yang sama untuk semua.

Dia menunjukkan bahwa walaupun Barisan Nasional berbicara tentang melindungi orang Melayu dan memberikan mereka hak-hak khusus, hanya orang-orang UMNO yang diuntungkan pada akhirnya.

Bagi dia, DAP adalah partai multi-rasial yang menghormati hak-hak dan agama-agama ras lain.

"Saya percaya pada DAP sekarang. Orang-orang biasa mengatakan kepada orang Melayu bahwa jika DAP mengambil alih, kita bahkan tidak bisa azan (panggilan untuk shalat) tetapi itu tidak benar, "katanya.

Pemimpin oposisi Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang senang dengan perkembangan ini , berkata: "Hal ini menunjukkan bahwa DAP telah diterima oleh orang-orang Melayu, seperti Cina dan India yang menerima PAS dan Parti Keadilan Rakyat." Dia percaya bahwa DAP's perekrutan dari anggota malayu akan memperkuat aliansi Pakatan Rakyat.

Keberhasilan yang DAP dalam menggambar Melayu signifikan dgn parti, yang secara umum dilihat oleh orang Melayu sebagai Cina membela kepentingan cina seperti sekolah-sekolah Cina, dan memperjuangkan isu-isu seperti hak untuk menjual alkohol dan babi di tempat umum.

Motto DAP , Malaysia Malaysia, dan akar sosialis juga telah mematikan banyak orang Melayu yang melihatnya sebagai bertentangan dari agenda melayu, dan mempromosikan budaya sekuler.

Tapi parti menerobos penghalang psikologis ketika orang Melayu memberi mandat kepada dap dengan ramai pada tahun lalu setelah pilihan raya umum setelah mereka kecewa dengan UMNO.

Agus Yusoff analis politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia mengatakan: "Melayu digunakan untuk menjauhkan diri dari DAP tetapi mereka telah berubah karena ia merupakan skenario politik yang sudah berbeza sekarang."

Parti itu juga mendapat dorongan ketika dihormati mantan presiden Transparency International Malaysia Tunku Abdul Aziz menyerahkan formulir keanggotaan tahun lalu dan kini menjadi timbalan pengerusi parti.

Untuk waktu yang lama, satu-satunya melayu yang terkenal namanya dalam DAP adalah MP Ahmad Nor, yang adalah naib pengerusi hingga kematiannya pada tahun 2003.

Pemimpin UMNO mengkritik pemimpin akar umbi melayu dari DAP sebagai "politis hilang" dan "tidak tahu berterima kasih".

ketua penerangan UMNO Ahmad Maslan Berita Harian mengatakan bahwa DAP ingin menarik orang melayu hanya untuk memajukan agenda politik yang sempit yang pada akhirnya akan merugikan orang Melayu.

"Kami meminta orang-orang Melayu untuk tidak tertipu oleh tipuan DAP, melainkan hanya untuk memberikan DAP citra positif," katanya.

Tapi Haron Wahab, 56, yang membantu untuk mendirikan cawangan dap Kampung Lembah Kinrara, tidak setuju.

"Teman-teman saya dan saya tidak sesat atau tidak tahu berterima kasih. Kami ingin mendukung DAP kerana teresa Kok telah banyak membantu kita, "katanya. - The Strait Times

No comments:

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts