Wednesday, September 16, 2009

cawangan dap melayu bukan perkara baru...

Minggu lalu,cawangan dap yang mempunyai majoriti orang melayu telah di tubuhkan di kampung lembah kinrara.Pengasasnya adalah haron abdul wahab.

sememangnya sudah lama adanya orang melayu yang memilih DAP,pernah di akhir tahun 90an,sebuah cawangan DAP yang majoriti 99.99% ahlinya adalah melayu dan diketuai oleh melayu.cawangan tersebut adalah DAP cawangan Langkap,setiu Terengganu.ahlinya sejumlah 200 orang dan 199 daripadanya adalah melayu manakala seorang lagi merupakan rakyat Malaysia berbangsa siam.

mungkin ada yang kurang percayakan,bagaimana DAP boleh ditubuhkan di terengganu dahulu sedangkan sejarah dap di terengganu kurang menyerlah..tapi ini cerita benar,tak caya,pergi periksa kat jabatan pendaftaran..

berikutan sedikit masalah,cawangan tersebut terpaksa dibubarkan dan kemudiannya pada akhir tahun lepas(atau awal tahun ini),sebuah cawangan dap melayu sekali lagi ditubuhkan di Langkap diatas nama DAP SUNGAI TONG.

Gua percaya,disamping mereka(melayu)memilih dap kerana yakin akan prinsip dap dan sedar bahawa dap lebih baik dari umNO,faktor lain yang turut mendorong adalah kerana penerimaan Tok Guru Nik Aziz sendiri terhadap parti itu.semua orang tahu tok guru bukan orang biasa,pasti ada sebab dan alasan kenapa tok guru tidak bermasalah dengan dap.

Faktor lain mungkin sekali faktor setiausaha agung dap sendiri,ketua menteri pulau pinang,YB Lim Guan Eng,sikapnya yang rendah diri telah menarik minat ramai orang melayu untuk mengikuti kisah dap.

gua teringat satu pilihan raya kecil di kuala terengganu awal tahun ini,dalam satu ceramah yang akan dihadiri Mohammad Sabu dan Lim Guan Eng,yg Lim tiba agak lewat kerana kesesakan lalu lintas di sana,sesampai di tempat ceramah,kereta milik Yb Lim tidak boleh memasuki ruangan kawasan ceramah,pemamdu yang membawa YB terpaksa menahan sebuah motor dan meminta agar pemandu motor berbangsa melayu itu tolong bawa 'seseorang' ke kawasan ceramah.pemandu yang bertanggungjawab menahan motor itu berbisik kepada pemandu motor itu "hati hati bawa motor, sebab yang duduk kat belakang ni ketua menteri,bukan orang biasa".pemandu motor itu segera menjawab,"kenal doh" dan tanpa sebarang tolakan,terus si pemandu motor itu membawa YB Lim ke kawasn ceramah.mungkin sampai sekarang dia tidak tukar kusyen motor itu berikutan seorang Ketua Menteri pernah duduk di atasnya.moralnya kat sini,ketua menteri umNo boleh ke naik motor dengan rakyat biasa?cee,naik kerata pun diiringi anjing..poodah..

jadi,satu seruan yang boleh kita buat adalah....
DAP BUKAN MUSUH MELAYU,UMNO SEBENARNYA MUSUH KITA...

2 comments:

Anonymous said...

Siapa orang melayu yang menyertai cawangan Melayu DAP memang melayu bodoh.

Adakah sebagai suatu bangsa majoriti yang menguasai politik negara, mereka harus merendahkan status mereka untuk menjadi pengikut dan diperintah oleh kepada kaum minoriti? Apakah kita lebih suka diperintah daripada memerintah?

keraspedal said...

siapa melayu yg sertai parti umNo jauh lebih bodoh dari segala perkara yang bodoh atas muka bumi ini...

adakah melayu sekarang dah tinggi status di bawah umNo???KALAU jawapan anda ya,soheh di kampung anda,anda merupakan pembohong paling besar...

lebih baik diperintah dari pemimpin yg jujur berbanding diperintah oleh pemimpin yang korup..

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts