Monday, November 9, 2009

Anti ISA sebahagian daripada agama

Fahri Abdullah al-Masri

"Berbelas tahun Said Zahari di dalam penjara. Baru dia dinobatkan sebagai pejuang," kata seorang teman. "Awak apa yang ada?"

Kebanyakan soalan ini menyinggah ke benak kita ini datang daripada kaum wanita. Tak kurang juga, kaum lelaki bersifat demikian. Semua soalan ini semakin melemahkan semangat juang.

"Tak kasihankah kepada keluarga, isteri dan anak-anak bila kena tahan ISA?" tanya seorang teman lagi.

Di kuliah, kalau menyanggah Hal Ehwal Universiti dan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) soalan ini pula yang akan menjengah, "Tak takutkah kalau-kalau pinjaman PTPTN ditarik balik? Tak takutkah kalau dibuang universiti?"

Akhirnya, dalam pergelutan kita membela kebenaran dan melawan kezaliman pemerintah, maka kita pula yang dipersalahkan oleh teman-teman.

Jika musuh yang bercakap begini tak terasa pedih amat hingga bisanya tertikam di hujung hati. Tapi, yang mengucap hal ini adalah rakan-rakan dan teman rapat kita sendiri.

Tidak dinafikan bahawa mereka ini berkemungkinan berniat baik juga, prihatin dengan nasib dan masalah kita.

Tetapi, sepatutnya dalam zaman yang semakin menuju ke arah ruang demokrasi yang semakin melebar kini, soalan ini sudah kuno lagi purba dan sepatutnya tidak ditanyakan lagi soalan-soalan sebegini.

Apa yang penting sekarang ialah sikap kita untuk membantu keluarga pejuang kebenaran yang teraniaya.

Baca posting penuh di sini

No comments:

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts