Wednesday, July 15, 2009

Santai: Kisah toyol yang jatuh....


al kisah....di awal abad ke 18,seekor makhluk kecil yang bernama toyol telah menyusahkan ramai manusia.dia mencuri dan lebih teruk lagi merompak secara kasar harta penduduk.si toyol ni ada seorang istri yang dikenali sebagai Mrs toyol.sama macam toyol,Mrs toyl juga seorang pencuri berpengalaman.

berbeza dengan toyol yang lain,toyol ini mampu mencuri secara terang terangan,penduduk takut kepadanya,jika ditangkap toyol ni,dengan ajaibnya rumah si penangkap itu akan terbakar dan lenyap.rupanya si toyol ni pandai menggunakan ilmu hitam.

setelah bertahun berlalu,si toyol ini bersa angkuh dengan kekuatan dia sendiri,takburrr,akhirnya penduduk kampung sepakat untuk menghapuskan toyol ini.pakatan orang kampung ini berjaya menakutkan toyol ini,akhirnya dia membomohkan idrinya menjadi manusia biasa walaupun pada zahirnya dia masih toyol yang tolol.

selepas itu,penduduk kampung gagal untuk mengesan si toyol dan istrinya ini,dengan bantuan seorang guru agama,toyol ini berjaya dikesan,ramai orang kampung menyerbu rumahnya,si toyol ini ibarat cacing kepanasan apabila melihat diluar rumah terdapat ratusan penduduk kampung yang menentangnya.

orang kampung cuba untuk menghalau toyol ini keluar dari kampung,seperti pemilik blog ini,si toyol ini juga keras pedal,tidak mahu mengalah,akhirnya,tok guru agama kampung itu dijemput untuk menghalau toyol itu.guru agama yang dahulu rumahnya sering dipecah masuk toyol ini dengan hati terbuka menerima permintaan orang kampung,belum pun surah yasin habis dibaca,si toyol itu akhirnya cabut melalui pintu belakang.istrinya yang digendong menyebabkan dia lebih terbeban...lalu ia terjatuh tersepak batu dan mati di tempat kejadian..

itulah kisah si toyol,seperti kebanyakkan cerita,si penjahat memang akan mampos,kuasa penduduk kampung yang berpakat dalam satu pakatan menjadi satu kuasa besar..akhirnya kampung itu jadi aman damai,harap tiada lagi toyol kedua di kampung itu yang menyusahkan hidup rakyat..

#THE END#

ps-cerita toyol ini tiada kaitan dengan mana mana toyol di atas muka bumi ini samada yang belum lahir,dan belum mati.ini hanyalah rekaan semata mata,tapi mungkin ada sipi sipi yang masih hidup tapi tidak mahu berhenti menjadi toyol.

1 comment:

Arie said...

Kisah toyol ni mungkin lebih bahaya dari kisah orang minyak di sekitar Gombak sekarang ni. (1 Jan 2012).

Menarik kisah toyol-toyol yang berbagai latar belakang dan perangai. Siap ada ilmu hitam lagi tu. Macam-macam pael toyol ada.

Tapi ending ni memang puas hati lah.

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts