Tuesday, September 14, 2010

Kalimah "Allahu akbar" ganti daulat Tuanku ..~~


Saya mendapat tahu dari sumber tertentu bahawa pada hari Pemasyhuran Tengku Faris sebagai Sultan Kelantan yang baru, laungan "Daulat Tuanku" telah digantikan dengan takbir " Allhu Akbar". Pertukaran ini memang sudah sepatutnya. Cuma, selama ini keluarga istana tidak ada keberanian dan kekuatan untuk mengubahnya. Penasihat-penasihat agama di istana-istana juga tidak punya keberanian dan kekuatan mencadangkan perubahannya. Mungkin mereka merasakan ia bukan aulawiyyatnya. Justeru, bilakah ia akan menajdi aulawiyyat sedangkan kesultanan Melayu telah berdiri beratus-ratus tahun? Walaupun perubahan kalimah laungan tersebut hanya kecil, ia membawa signifikan yang tersendiri.(baca lagi)

ALLAHUAKBAR!!
ALLAHUAKBAR!!
ALLAHUAKBAR!!

Syukurlah Sulatan kelantan yang baru telah ditabalkan..

Gua jarang bicara soal sultan/raja ni..

Sebab kurang kaitan sangat dengan gua..

Tetapi perihal pemasyuran sultan kelantan yang baru..gua jadik terharu beb..

Bila
Tengku Faris bertikdak sedemikian..

Semestinya pengantikan "Daulat Tuanku" kepada Allahuakbar adalah atas perintah Tuanku Faris..

Sah lah..Baginda seorang yang benar benar layak untuk menjadi ketua negeri merangkap KETUA AGAMA ISLAM di negeri baginda..inilah ciri ciri utama..

Tidak sabar pula untuk Tuanku Faris menjadi Agong di Malaysia..pasti besar manfaatnya kepada rakyat malaysia keseluruhannya..pasti rakyat Malaysia akan berpeluang menjadi makmun kepada ketua agama islam ini buat JULUNG kalinya..

Allahu akbar!!
Allahu akbar!!
Allahu akbar!!

Semoga Allah merahmati tuanku Faris dan menjaga negeri Kelantan..rakyat kelantan amat beruntung kerna peroleh Sultan yang mampu menjadi pemimpin agama serta diperintah oleh menteri besar yang merupakan seorang ULAMA..

Takbir !!
Allahuakbar!!!!

1 comment:

hanisab bin md. noor said...

satu perkembangan yang baru bagi negara kita ni
semoga akan membawa petunjuk baru pada kita semua

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts