Saturday, July 10, 2010

Kenapa gua pilih untuk menyokong pembangkang?

Assalamualaikum...

sering kali gua ditanya oleh rakan rakan,mahupun kaum kerabat kenapa begitu menyokong parti pembangkang dan terlalu antikan kerajaan Barisan Nasional..jadi,di posting ini,gua ingin menjawab semuanya..;)

Gua mula mengmbil tahu tentang isu politik semasa tingkatan 4,sebelum itu,gua tak layan sangat,walaupun bapak gua,aktif dalam DAP Terengganu,dimana beliau merupakan pengasas bersama DAP Trg bersama rakan rakannya..masa tu,gua tak kenal pun siapa itu Lim Kit Siang,Karpal Singh..tp Tok Guru Nik Aziz dan haji hadi gua dah kenal,tambahan pula,Hadi ketika itu menteri besar Trg..Dap ditubuhkan kali pertama di Trg pada akhir tahun 90-an dan cawangan DAP
sungai Tong merupakan yang pertama ahli DAP 100% melayu di Malaysia,dan ketika itu,gua sering bertanya pada diri gua "kenapa bapak gua sokong parti cina??"(haha)..

Selepas DAP keluar dari Barisan Alternatif pada tahun 2001,DAP Trg 'terdiam' seketika,n gua pun tak kisah..haha...keranan gua tak ambil pusing perkara ini...lantak la...tetapi bapak gua still bersama DAP,dan pada pilihan raya umum,beliau tetap memberi undi dan berkempen untuk PAS..Tapi,ada gua kisah??haha...sebelum tahun 2006,gua langsung tidak pandang pada isu politik...

Tetapi,satu peristawa pada 2006 telah membuka mata gua kepada PAS,peristiwa yang membuatkan gua rasa,kalau gua tidak menyokong PAS dan gua tidak anti kepada umNo,gua berdosa kepada Allah dan islam..peristiwa apa??ini dia :


tika ini,gua mula waras..dan jadi begitu anti kepada umNo barisan nasional,gua pilih PAS,n beri sokongan padu kepada PAS,tp gua masih heran la....KENAPA BAPAK GUA PILIH DAP?? haha,

Masa berlalu,gua mula berani tonjolkan kpd kawan kawan dan orang tua,gua penyokong tok guru,kalau sebelum ini gua takut,kerana ketika itu gua bodoh...terus tunduk bila penyokong haprak umNo kata 'PAS ke yang bayar sekolah ko ni,kerajaan bn la"..tika ini,gua still tidak bisa menjawab kerana tidak tahu apa apa,tetapi selepas peristiwa rbt bujal,harakah,SK gua tidak pernah ketinggalan,satu demi satu cari info,tanya 'org besar" dan semua nya..hinggalah kalau ada yang pertikaikan lagi gua ni rakyat Malaysia yang layak belajar tanpa mengira fahaman politik,gua akan maki habis habisan..

Tika itu,tidak siapa dah persoalkan sokongan gua kepada PAS,tetapi gua tertunduk pula bila mereka bertanya "kenapa bapak ko sokong DAP?parti cina"?haha....gua belum celik lagi tika ini tentang DAP,so stdy punya stdy tentang DAP,tetap kalah bila mereka bawah hujah DAP tak mahu negara islam,dap akan anti melayu n so on..gua dalam masalah..tetapi....

Gua tetap tidak anti DAP,tetapi gua cenderung untuk menyokong PAS,,,kerana bagi gua DAP dan gua tiada kaitan(dulu)...tetapi gua taw,DAP 100000 kali lebih baik dari umNo

Selepas pilihan raya umum pada 2008,kemenangan besar pembangkang di Malaysia amat mengujakan gua untuk terus mengikuti apa yang akan berlaku seterusnya dalam isu politik tanah air,dan Pilihan Raya Kecil KuALA Terengganu telah membuka mata gua terhadap DAP...


Mudah cerita,gua mengikuti kempen PKR KT setiap masa,dan gua ikut group DAP pergi berkempen,dan gua dapat lihat kesungguhan pemimpin DAP untuk menangkan calon PAS(PARTI ISLAM SEMALASYIA) dalam pilihan raya ini...gua terkedu...sah,memnag betul,pilihan bapak gua,sememangnya tepat...tidak salah untuk menyokong DAP...

Kemudian,perlantikan DS.Nizar Jamaludin seorang jurutera beragama islam dari Parti PAS sebagai Menteri besar Perak walaupun DAP menguasai kerusi dun telah lagi membuat gua rasa 'kagum pada DAP,,,mereka mampu bertolak ansur..


Kemudian...satu peritawa hitam yang menimpa negeri Perak telah meyakinkan gua bahawa DAP 1 juta kali lebih baik dari umNo,jika selepas PRU12 DAP merangkap Parti Cina non Muslim tu sanggup berkongsi kuasa dengan PAS di Perak,tetapi tindakan parti melayu mengaku islam UmNO(Untuk Melayu No Otak) pula bertindak merampas kuasa di luar batas undang undang dan perlembagaan dari kerajaan Islam PAS di Perak..


Jadi gua bertambah yakin bahawa..umNo parti sial dan tidak salah untuk bersama DAP..

Ini cerita gua..anda??

2 comments:

fuad said...

pasak lu ngok.

Gua mmg dari kecik lagi gua mmg dah loya dgn DAP, PAS lepas tu PKR. Kat kg aku tu org2 haprak je yg join PAS, yg dulu kaki pecah rumah, samseng gedebe, kaki mabuk, masuk PAS pasal org kg semua tak mau kawan dgn depa ni.

kau jgn jealous pasal kat kg aku tu dr thn 60an lagi dah ramai yg dah jadi jurutera, doktor, pensyarah, akauntan. jadi itu sebab PAS ni tak berapa laku.
Skg ni pasal dah laku sikit pasal ramai org Kelantan yg tak sedar diri yg dtg kat kg aku tu buka warong tomyam la, keje kilang la.... bawa sekali budaya totok kelantan tu kat sini. kalau boleh org kg aku nak suruh dia orng ni berambus je dari kg aku ni.... buat merosakkan pemandangan dan mencemar alam semula jadi je.

Anonymous said...

assalammualaikum . datuk sri nizar terpilih menjadi menteri besar bukan kerana pemimpin Dap bertolak ansur, tetapi terpaksa terima kerana syarat menjadi menteri besar mesti mendapat perkenan sultan dan sultan hanya mahu org melayu yg jadi mb.dan ahli dun Melayu pr hanya Datuk Sri nizar yg terpelajar berbanding yg lain. bapa anda mungkin ikhlas dalam berjuang tapi dasar penubuhan Dap itu sendiri yang menjadi persoalan. seronok mereka tengok org melayu berbeza fahaman. cuba baca di sini. http://rmf7.wordpress.com/2011/12/31/wajib-baca-gempar-terbongkar-agenda-sulit-dap-di-kota-london-pru-13/

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts