Wednesday, March 17, 2010

apa salah dedahkan sikap polis jahat itu"-Jehan Miskin///kenapa industri perfileman kita mampos?


Ada polis baik dan ada polis yang jahat, kami hanya karyawan yang mendedahkan hakikat yang wujud dalam masyarakat, demikian luahan kata pelakon Jehan Miskin menerusi sebuah klip video ringkas ketika membangkitkan isu rasuah polis.

"Contoh mudah, polis tidak mahu menunjukkan bahawa mereka adalah perasuah. Untuk melakonkan babak, adegan seperti itu pun, polis akan bertanya, kenapa anda mahu tonjolkan perkara buruk mengenai negara anda?(baca lagi)

Gua nak hurai 1 perkara dalam N3 ni,,tapi gua tak nak sentuh sangat pasal jehan dan video polisnyer,tetapi berkenaan industri perfileman negara... Sebab utama filem negara kita tidak laku,adalah kerana pengarah,ahli ahli pembuat filem terikat(macam terhalang gitu) untuk bikin filem yang benar dan menarik tetapi menyakitkan hati sesetengah pihak(lebih lebih lagi pihak pemerintah)..

dah memang realiti polis ni Malaysia memang kebanyakkannya perasuah,celaka blake...apa salah untuk bikin satu cerita yang menceritakan hal ini..

Kita biasa duk kata India contohnya negara yang bawah daripada kita,tapi tengok filemnya,bermutu tinggi dan boleh ke peringkat antarabangsa,kerana pengarah filem,pembuat fuilem diberi peluang dan kebenaran untuk membuat apa apa filem yang dirasakan berkualiti dan mampu menarik perhatian penonton..

Kalau ada pengarah filem di Malaysia buat Movie mengenai "Pembunuhan model Mongolia" pastinya filem itu akan gempak segempaknya,tetapi tidak ada yang berani bikin filem cerita sedemikian,kerana bimbang dikenakan tindakan apa apa......bukankah di akhir filem akan dinyatakan bahawa "cerita ini adalah rekaan semata mata,tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia,sebarang kesamaan kisah,nama watak adalah tidak disengajakan"....jadi tidak perlulah ada mana mana pihak yang terasa..

Gua memang dah lama tengok filem melayu,selain benci,gua juga nyekitttt...yek...menyampah,dah la pelakon kurang comel,berlakon pun tidak pandai..baik layan sinetron indon,paling kurang setiap filemnya diselitkan pangajaran dan memberi kritikan kadang kadang kepada pemerintah,polis dan kita sendri...lagi lagi pelakonnya cun cun blake(ehem...tapi tidak se cun si dia)..hehe..

banyak filem yang gua fikir kalau dibuat pasti meletup antaranya:

1-Si perempuan PUAKA...(tribute kepada Bini Najis)

2-Pembunuhan Model Mongolia...(tribute kepada Jantantuya)

3-Sodo-mee 1 (Tribute kepada madey)

4- Sodo-Mee 2 (tribute kepada sialfool)

5- Madey -kisah seorang tua dikalungkan selipar (juga tribute kepada madey)

6- Hikayat Raja katak (tribute kepada raja katak Malaysia abe Brehim Alley)

 7-Bukti dalam kotak -(tribute kepada E.M.N)

8 -Gelombang reformasi 1998 (tribute kepada DSAI),neh,kalau nak bikin ini filem,gtaw gua,gua nak pi uji bakat jadi watak madey...

9 -Zombie and the state of Perak (tribute kepada DSNJ)

10-The Bukit Gantang warrior (tribute kepada DSNJ)

soheh,gua yakin dan pasti,andai filem2 di atas dibuat berdasarkan true story,pasti meletup dan industri perfileman kita akan terus ke peringkat antara bangsa...

No comments:

Followers

Total Pageviews

sejak 19 april 2009,anda pengunjung ke :

pemberitahuan

gambar yang diletakkan bersama artikel adalah rekaan semata mata..tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meningggal dunia..


Popular Posts